XACT OMXS30 – hållbarhetsanpassning och namnbyte

Report this content

Vi ändrar fondbestämmelserna i XACT OMXS30 (UCITS ETF), börshandlad fond. Du behöver inte göra något med anledning av förändringarna, som träder ikraft den 1 juli 2021.

Byte till index med hållbarhetskrav
Fonden byter till ett index med hållbarhetskrav för de bolag som ingår i index. Detta medför inte någon övergripande förändring av fondens placeringsinriktning eller risknivå och leder inte heller till några kostnader för dig.

Fondens nya index består av ett urval av de omkring 30 mest omsatta aktierna på Nasdaq Stockholm som uppfyller ställda hållbarhetskrav. Kraven innebär dels att bolag med höga hållbarhetsbetyg ingår (väljs in) i index, dels att bolag som är involverade i verifierade kränkningar av internationella normer och konventioner samt bolag som är verksamma inom kontroversiella branscher inte får ingå (väljs bort). För mer utförlig information hänvisar vi till informationsbroschyren samt fondens nya hållbarhetsprofil som publiceras på xact.se och handelsbanken.se/fonder i samband med förändringen. Handelsbanken Fonder AB har den 15 juni 2021 tecknat avtal om det nya indexet med Nasdaq.

Index före ändring:          OMXS30™

Index efter ändring:         OMX Stockholm 30 ESG Responsible Index™ (OMXS30ESG)

Fonden byter namn
Med anledning av indexbytet ändrar fonden namn till XACT OMXS30 ESG (UCITS ETF).

Nya fondbestämmelser
Samtliga ändringar har godkänts av Finansinspektionen. Från den 1 juli 2021 finns nya fondbestämmelser, faktablad och informationsbroschyr tillgängliga på handelsbanken.se/fonder.

För ytterligare information kontakta:
Magdalena Wahlqvist Alveskog, VD Handelsbanken Fonder AB:  08 - 701 15 55

Denna information är sådan information som Handelsbanken Fonder AB är skyldig att offentliggöra enligt Nasdaq Stockholms emittentregelverk. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juni 2021 klockan 08.00 CET.
För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se och www.xact.se