Årsstämma i Handelsbanken den 20 mars 2024

Svenska Handelsbanken AB (publ) kallar till årsstämma onsdagen den 20 mars 2024 klockan 9.30 i Victoriahallen, Stockholmsmässan, Mässvägen 1, Älvsjö.

På agendan finns bland annat styrelsens utdelningsförslag om en ordinarie utdelning om 6,50 kronor per aktie samt en extra utdelning om 6,50 kronor per aktie.

Valberedningens förslag till styrelseledamöter är omval av Jon Fredrik Baksaas, Hélène Barnekow, Stina Bergfors, Hans Biörck, Pär Boman, Kerstin Hessius, Fredrik Lundberg och Ulf Riese. Till ny ledamot föreslår valberedningen att stämman väljer Louise Lindh. Valberedningen föreslår vidare att Pär Boman omväljs till ordförande i styrelsen.

Louise Lindh är civilekonom och styrelseledamot i bland annat L E Lundbergföretagen AB, Hufvudstaden AB och Holmen AB samt styrelseordförande i Fastighets AB L E Lundberg. Louise Lindh har även varit verkställande direktör för Fastighets AB L E Lundberg. Hon är styrelseledamot i Kollegiet för svensk bolagsstyrning och i Institutet för Näringslivsforskning.

Valberedningen föreslår omval av PricewaterhouseCoopers AB och Deloitte AB till revisorer.

För ytterligare information se kallelse (nedan och bifogad) som den 16 februari 2024 införs i Post- och Inrikes Tidningar och som finns tillgänglig på Handelsbankens webbplats handelsbanken.com/bolagsstamma.

För ytterligare information, kontakta:
Pär Boman, styrelsens ordförande, +46 8 22 92 20
Tobias Larsson, styrelsesekreterare,
+46 8 22 92 20
Mats Olsson, pressansvarig, +46 70 688 07 99

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: handelsbanken.com

Aktieägarna i

Svenska Handelsbanken AB (publ) kallas härmed till årsstämma i Victoriahallen, Stockholmsmässan, Mässvägen 1, Älvsjö, onsdagen den 20 mars 2024 klockan 9.30

Inregistrering sker från klockan 8.15, ingång via huvudentrén.

Förutsättningar för deltagande vid stämman

Aktieägare som vill delta i årsstämman ska

dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken tisdagen den 12 mars 2024,

dels anmäla sig senast torsdagen den 14 mars 2024. Anmälan sker till banken via bankens webbplats handelsbanken.com/bolagsstamma, per e-post proxy@computershare.se, på telefon 08-518 01 553 (från utlandet +46 (0)8 518 01 553), eller skriftligen till adress Computershare AB, Handelsbankens årsstämma, Box 5267, 102 46 Stockholm.

Aktieägare som företräds genom ombud ska

dels anmäla sig till banken enligt instruktionerna ovan och vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken tisdagen den 12 mars 2024,

dels  utfärda skriftlig, daterad fullmakt för ombudet. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bankens webbplats handelsbanken.com/bolagsstamma men kan också erhållas från banken per telefon 08-518 01 553.

Företrädare för juridisk person ska förutom fullmakt även uppvisa original eller bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar. Handlingarna ska styrka rätten hos den som undertecknat fullmakten att utse ombud för den juridiska personen. Aktieägaren ska även anmälas enligt ovan.

För att underlätta inpasseringen vid stämman bör fullmakt i original och övriga behörighetshandlingar insändas till banken i god tid före årsstämman under ovanstående adress.

Aktieägare eller ombud får medföra högst två biträden. Biträde får medföras vid årsstämman endast om aktieägaren till banken anmäler antalet biträden på det sätt som anges ovan för anmälan om aktieägares deltagande.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade (i depå) genom bank eller annan förvaltare måste, för att få delta i årsstämman, vara tillfälligt omregistrerad för aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken (så kallad rösträttsregistrering). Aktieägaren måste underrätta förvaltaren härom i god tid. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av förvaltaren senast torsdagen den 14 mars 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken. Aktieägaren måste också anmäla sig för deltagande i enlighet med vad som sägs under rubriken Förutsättningar för deltagande vid stämman.

Deltagarkort
I rätt tid mottagna anmälningar kommer att bekräftas genom utsändande av deltagarkort som ska visas upp vid entrén till stämmolokalen. Deltagarkorten skickas digitalt till de deltagare som har angett en e-postadress och för övriga per post.

Ärenden

1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av två justeringsmän
  6. Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen för 2023. I anslutning därtill:
    - redogörelse för det gångna årets arbete i styrelsen och styrelsens kommittéer
    - anförande av verkställande direktören
    - redogörelse för revisionsarbetet
  8. Fråga om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
  9. Fråga om disposition av bankens vinst enligt den fastställda balansräkningen samt om avstämningsdag
  10. Framläggande och godkännande av styrelsens rapport över utbetald och innestående ersättning till ledande befattningshavare
  11. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören för den tid redovisningarna omfattar
  12. Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och avyttring av aktier i banken
  13. Styrelsens förslag om förvärv av aktier i banken till bankens handelslager i enlighet med 7 kap. 6 § lagen om värdepappersmarknaden
  14. Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av konvertibla primärkapitalinstrument
  15. Styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen
  16. Bestämmande av antalet styrelseledamöter som ska utses av stämman
  17. Bestämmande av antalet revisorer som ska utses av stämman
  18. Bestämmande av arvoden till styrelseledamöter och revisorer
  19. Val av styrelseledamöter
    1. Jon Fredrik Baksaas (omval, valberedningens förslag)
    2. Hélène Barnekow (omval, valberedningens förslag)
    3. Stina Bergfors (omval, valberedningens förslag)
    4. Hans Biörck (omval, valberedningens förslag)
    5. Pär Boman (omval, valberedningens förslag)
    6. Kerstin Hessius (omval, valberedningens förslag)
    7. Louise Lindh (nyval, valberedningens förslag)
    8. Fredrik Lundberg (omval, valberedningens förslag)
    9. Ulf Riese (omval, valberedningens förslag)
  20. Val av styrelseordförande
  21. Val av revisorer
  22. Styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
  23. Val av revisor i stiftelser med anknuten förvaltning
  24. Förslag från en aktieägare om ändringar av bankens programvara för kontroll av kunders betalningar
  25. Stämmans avslutande

Valberedning

Valberedningen har bestått av Helena Stjernholm (Industrivärden), ordförande, Maria Sjöstedt (Stiftelsen Oktogonen), Claes Boustedt (ägargruppen Lundberg), Anders Algotsson (AFA Försäkring) och styrelsens ordförande Pär Boman. En redogörelse för valberedningens arbete finns tillgänglig på bankens webbplats handelsbanken.com/bolagsstamma.

Punkt 2 Val av ordförande vid stämman
Valberedningen föreslår advokat Patrik Marcelius som ordförande vid stämman.

Punkt 9 Utdelning och avstämningsdag
Styrelsen föreslår en utdelning om 13 kronor per aktie, varav 6,50 kronor i ordinarie utdelning, och att resterande vinstmedel överförs till nästa år. Styrelsen föreslår vidare att fredagen den 22 mars 2024 ska vara avstämningsdag för erhållande av utdelning. Beslutar stämman i enlighet med förslaget beräknar Euroclear Sweden AB sända ut utdelningen onsdagen den 27 mars 2024.

Punkt 12 Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och avyttring av aktier i banken
Bankens intjäningsförmåga är fortsatt god och en stabil kapitalsituation kan förutses. Beroende av den fortsatta volymtillväxten kan eventuellt en stärkt kapitalsituation uppkomma. I en sådan situation skulle det kunna vara lämpligt att justera bankens kapitalstruktur vilket kan ske bland annat genom återköp av egna aktier. Ett nytt bemyndigande av stämman för styrelsen att besluta om återköp av egna aktier är därför motiverat. Styrelsen konstaterar vidare att, om banken skulle genomföra förvärv av företag eller verksamheter, genomförandet kunde underlättas om möjlighet fanns att använda egna återköpta aktier för finansiering av sådana förvärv.

Styrelsen föreslår att styrelsen bemyndigas att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv av aktier av serie A och/eller B på Nasdaq Stockholm, i enlighet med följande huvudsakliga villkor:

• Banken får förvärva totalt högst 120 000 000 A- och/eller B-aktier eller det högre antal som utgör en procentuell justering för en ökning av antalet aktier i Handelsbanken till följd av konvertering av konvertibler, uppdelning eller sammanläggning av aktier, nyemission av aktier eller minskning av aktiekapitalet genom indragning eller inlösen.
  • Vid förvärv ska aktierna betalas till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet eller ett sådant pris som motsvarar Nasdaq Stockholms regler om volymvägt genomsnittspris.
  • Bankens sammanlagda innehav av egna aktier inklusive aktier i handelslagret ska inte vid något tillfälle uppgå till mer än en tiondel av samtliga aktier i banken.

Styrelsen föreslår även att styrelsen bemyndigas att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om avyttring av bankens egna aktier av serie A och/eller B som likvid i samband med förvärv av företag eller verksamhet, eller för att finansiera sådant förvärv, i enlighet med följande villkor:

• Avyttring får ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom det vid var tid gällande kursintervallet.
  • Avyttring får även ske enligt reglerna i 19 kap. 35-37 §§ aktiebolagslagen, dvs. utanför reglerad marknad.
  • Högst så många aktier av serie A och/eller B som banken innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut får avyttras.
  • Bemyndigandet innefattar rätt att besluta om avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt att betalning ska kunna ske genom apport eller kvittning, varvid ersättningen för sålda aktier, om avyttring sker utan företrädesrätt för aktieägarna, ska svara mot ett bedömt marknadsvärde för aktierna vid tidpunkten för beslut om avyttringen.

Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen ökat handlingsutrymme vid finansiering av förvärv av företag eller verksamhet. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska vara att skapa alternativa betalningsformer vid förvärv av företag eller verksamhet.

Punkt 13 Styrelsens förslag om förvärv av aktier i banken till bankens handelslager i enlighet med 7 kap. 6 § lagen om värdepappersmarknaden
Styrelsen föreslår att banken, för att underlätta bankens värdepappersrörelse, fram till nästa årsstämma ska få förvärva egna aktier av serie A och/eller B till bankens handelslager i enlighet med 7 kap. 6 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, dock att bankens innehav av egna aktier i handelslagret inte vid någon tid får överstiga två procent av samtliga aktier i banken. Vid förvärv ska aktierna betalas efter vid förvärvstillfället gällande marknadspris.

Punkt 14 Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av konvertibla primärkapitalinstrument
Styrelsen föreslår att stämman beslutar bemyndiga styrelsen att under tiden fram till årsstämman 2025 besluta om emission av konvertibla primärkapitalinstrument med följande huvudsakliga villkor.

• Emission får ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.
  • Konvertiblerna ska inte medföra konverteringsrätt för innehavarna men medför obligatoriskt konvertering till aktier i enlighet med sina villkor vid en eller flera förutbestämda händelser.
  • Konvertering ska kunna ske till A- eller B-aktier i Handelsbanken.
  • Lånebelopp och konverteringsvillkor ska bestämmas så att det sammanlagda antalet aktier som kan komma att ges ut vid konverteringar av konvertibler emitterade med stöd av detta bemyndigande, med tillämpning av den vid utgivandet bestämda konverteringskursen, uppgår till högst 10 procent av antalet utgivna aktier i Handelsbanken, vilket f.n. skulle motsvara 198 002 849 aktier. Emissioner med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor.

Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra en flexibel och effektiv anpassning av Handelsbankens kapitalstruktur. Skälen till att kunna emittera konvertiblerna med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att bemyndigandet möjliggör för styrelsen att snabbt kunna genomföra emissioner av konvertibla skuldinstrument, vilket bedöms lämpligt med hänsyn till att dessa skuldinstrument främst avses emitteras till skuldinvesterare på internationella kapitalmarknader och att det då är angeläget att kunna emittera vid en lämplig tidpunkt.

Punkt 15 Styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen
Enligt 7 kap. 8 § aktiebolagslagen får en aktieägare rösta för samtliga aktier som han eller hon äger eller företräder, om inte annat föreskrivs i bolagsordningen. Handelsbankens bolagsordning innehåller sedan lång tid tillbaka en sådan föreskrift om rösträttsbegränsning (§ 12 tredje stycket). I syfte att modernisera bankens bolagsordning och anpassa den till den svenska bolagsstyrningsmodellen föreslår styrelsen att ta bort föreskriften om rösträttsbegränsning, så att aktiebolagslagens huvudregel om rösträtt för samtliga aktier som ägs eller företräds i stället ska gälla. Förslaget medför även en anpassning till den praxis som råder bland svenska börsbolag.

Den nuvarande och föreslagna lydelsen i § 12 bolagsordningen framgår nedan.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

§ 12 Ordförande vid bolagsstämma, rösträtt

Bolagsstämma öppnas av styrelsens ordförande eller den styrelsen därtill utsett.

Ordförande vid bolagsstämma väljes av de närvarande aktieägarna.

Ej må någon föra talan och utöva rösträtt med högre röstetal än som motsvarar tio procent av det totala röstetalet i banken.

§ 12 Ordförande vid bolagsstämma

Ordförande vid bolagsstämma väljes av de närvarande aktieägarna.

Punkt 16-17 Bestämmande av antalet styrelseledamöter och antalet revisorer som ska utses av stämman
Valberedningen föreslår att stämman ska besluta att styrelsen ska bestå av nio (9) bolagsstämmovalda ledamöter. Vidare föreslår valberedningen i enlighet med revisionsutskottets rekommendation att stämman ska utse två registrerade revisionsbolag som revisorer.

Det noteras att arbetstagarorganisationer har utsett arbetstagarrepresentanter till styrelsen, två ordinarie ledamöter och två suppleanter.

Punkt 18 Bestämmande av arvoden till styrelseledamöter och revisorer
Som arvode till ordföranden, vice ordförande och envar av de övriga ledamöterna föreslår valberedningen följande: ordförande 3 900 tkr, vice ordförande 1 110 tkr, övriga ledamöter 795 tkr. För utskottsarbete föreslås följande arvoden per ledamot: ersättningsutskottet 140 tkr till ledamot och 140 tkr till ordföranden, kreditkommittén 475 tkr till ledamot och 540 tkr till ordföranden, UK-kommittén 450 tkr till ledamot och 510 tkr till ordföranden, riskutskottet 475 tkr till ledamot och 600 tkr till ordföranden samt revisionsutskottet 475 tkr till ledamot och 600 tkr till ordföranden. Styrelseledamöter som är anställda i Handelsbanken ska inte erhålla något arvode.

Valberedningen föreslår att stämman ska besluta om arvode till revisorerna ”enligt godkänd räkning”.

Punkt 19-20 Val av styrelseledamöter samt styrelseordförande
Valberedningen föreslår att stämman ska omvälja ledamöterna Jon Fredrik Baksaas, Hélène Barnekow, Stina Bergfors, Hans Biörck, Pär Boman, Kerstin Hessius, Fredrik Lundberg och Ulf Riese. Till ny ledamot föreslår valberedningen att stämman väljer Louise Lindh. Arja Taaveniku har avböjt omval.

Valberedningen föreslår även att Pär Boman omväljs till ordförande i styrelsen.

Närmare uppgifter om de föreslagna styrelseledamöterna finns i valberedningens förslag som finns tillgängligt bankens webbplats handelsbanken.com/bolagsstamma.

Punkt 21 Val av revisorer
I enlighet med revisionsutskottets rekommendation föreslår valberedningen att stämman beslutar om omval av PricewaterhouseCoopers AB (”PwC”) och Deloitte AB till revisorer för tiden till slutet av den årsstämma som hålls år 2025. Väljs dessa, har aviserats att som huvudansvariga revisorer kommer att utses auktoriserade revisorn Magnus Svensson Henryson för PwC och auktoriserade revisorn Malin Lüning för Deloitte AB.

Punkt 22 Styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare i Handelsbanken, enligt följande. Ändringarna som föreslås i riktlinjerna innebär att avgränsningen av respektive terminologin för personkretsen som omfattas av riktlinjerna anpassas till relevanta regelverk. Därutöver föreslås att skrivningen om att pensionsåldern normalt ska vara 65 år ska utgå samt att det förtydligas att anställningsavtal ska kunna ingås tills vidare eller på viss tid. I övrigt är de föreslagna riktlinjerna oförändrade i förhållande till de riktlinjer som antogs av årsstämman 2022.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare inom Svenska Handelsbanken AB
Dessa riktlinjer ska tillämpas på ersättning till verkställande direktören, vice verkställande direktör samt övriga medlemmar i verkställande ledningen (nedan ”ledande befattningshavare”). Riktlinjerna omfattar även eventuell ersättning till styrelseledamöter utöver styrelsearvode.

Riktlinjerna ska tillämpas på nya avtal och ska inte påverka sådan ersättning till ledande befattningshavare som bestämts tidigare. Riktlinjerna omfattar inte ersättningar som beslutas av bolagsstämman.

Handelsbankens mål är att ha högre lönsamhet än genomsnittet för jämförbara konkurrenter på hemmamarknaderna. Målet ska främst nås genom nöjdare kunder och lägre kostnader än konkurrenterna.

Handelsbankens affärsstrategi återfinns i årsredovisningen. För att bidra till bankens mål ska ersättningar spegla en långsiktig syn på anställningar i banken och även överensstämma med bankens generellt låga risktolerans.

Principer för ersättning till anställda i Handelsbanken
Handelsbankens principer för ersättningar till anställda har legat fast under lång tid. I policy för ersättningar i Handelsbankenkoncernen har styrelsen fastställt att bankens ersättningssystem ska vara förenligt med bankens affärsmål och affärskultur, vilken baseras på en sund och hållbar verksamhet.

Ersättningspolicyn fastställer vidare att fasta ersättningar är ändamålsenliga för en sund och hållbar verksamhet och tillämpas därför som huvudregel. Rörlig ersättning tillämpas med stor försiktighet. Ersättning för utfört arbete fastställs individuellt och utgår i form av fast kontant lön, avsättning till pension samt sedvanliga löneförmåner (vilka t.ex. kan utgöras av bilförmån, tjänstebostad, sjukförsäkring och hushållsnära tjänster). Lönen baseras på i förväg kända lönegrundande faktorer såsom de finns uttryckta i ersättningspolicyn.

Med beaktande av ovan synsätt ska den sammanlagda ersättningen till en anställd vara marknadsanpassad, könsneutral och möjliggöra för Handelsbanken att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla kompetenta anställda samt säkerställa en god chefsförsörjning.

Ersättning till ledande befattningshavare
Vid beredningen av styrelsens förslag till dessa riktlinjer har Handelsbankens ersättningspolicy och ovan principer för ersättning till anställda beaktats vilket bidrar till bankens affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet.

• De samlade totala ersättningarna ska vara marknadsmässiga.
  • Ersättning ges i form av fast kontant lön, avsättning till pension och sedvanliga löneförmåner.
  • De ledande befattningshavarna omfattas, på samma villkor som alla anställda i banken, av resultatandelssystemet Oktogonen.
  • Pensionsförmåner är premiebaserade och kan per år uppgå till högst 35 procent av årlig fast kontant lön och kan utgå utöver kollektivavtalad pensionsplan. Övriga löneförmåner kan per år totalt högst uppgå till 35 procent av årlig fast kontant lön.
  • Anställningsavtal ingås att gälla tills vidare eller på viss tid. Uppsägningstiden är från befattningshavarens sida sex månader och från Handelsbankens sida högst tolv månader. Om banken säger upp avtalet senare än fem år efter inträde i gruppen ledande befattningshavare, utgör uppsägningstiden högst tjugofyra månader. Härutöver utgår ingen avgångsersättning. Andra tider kan följa av kollektivavtal eller arbetsrättsliga regler.

Beträffande anställningsförhållanden som lyder under andra regler än svenska får, såvitt avser pensionsförmåner och andra förmåner, vederbörliga anpassningar ske för att följa tvingande sådana regler eller fast lokal praxis, varvid dessa riktlinjers övergripande ändamål så långt möjligt ska tillgodoses.

Arvode till styrelseledamöter

Bankens stämmovalda styrelseledamöter ska i särskilda fall kunna arvoderas för tjänster inom deras respektive kompetensområde (inklusive styrelseuppdrag i annat koncernföretag), som ej utgör styrelsearbete i banken. Sådana åtaganden kommer att hanteras enligt tillämpliga interna regler och med vederbörlig hänsyn till potentiella intressekonflikter. För dessa tjänster ska utgå ett marknadsmässigt arvode. Information om eventuell ersättning för sådana tjänster ska inkluderas i årsredovisningen och ersättningsrapporten.

Beslutsprocessen

Styrelsen har inrättat ett ersättningsutskott. I utskottets uppgifter ingår att bereda styrelsens beslut om förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Styrelsen ska upprätta förslag till nya riktlinjer när det uppkommer behov av väsentliga förändringar, dock minst vart fjärde år, och lägga fram förslaget för beslut vid årsstämman. Riktlinjerna ska gälla till dess att nya riktlinjer antagits av bolagsstämman. Ersättningsutskottet ska även följa och utvärdera tillämpningen av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt gällande ersättningsstrukturer och ersättningsnivåer i banken. Ersättningsutskottets ledamöter är oberoende i förhållande till banken och bankledningen. Vid utskottets möten närvarar även verkställande direktören, dock inte vid behandling av och beslut i ersättningsrelaterade frågor som rör verkställande direktören själv.

Frångående av riktlinjerna

Styrelsen får besluta att tillfälligt frångå riktlinjerna helt eller delvis, om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det och ett avsteg är nödvändigt för att tillgodose bankens långsiktiga intressen och hållbarhet eller för att säkerställa bankens ekonomiska bärkraft. Som angivits ovan ingår det i ersättningsutskottets uppgifter att bereda styrelsens beslut i ersättningsfrågan, vilket innefattar beslut om avsteg från riktlinjerna.

Punkt 24 Förslag från en aktieägare om ändringar av bankens programvara för kontroll av kunders betalningar
Aktieägaren Carl Axel Bruno har föreslagit följande:

”Härmed begär jag att Handelsbanken rättar programvaran i sina centraldatorer, så att programvarorna vid varje betalning kontrollerar att betalningen inte överstiger kundens egna tidigare maximala betalning med mer än 50 %.

Före start av det nya systemet kan kundernas, efter en föregående beräkningsperiod av två månader ännu ej fastställda maximalvärden sättas till ca 5 000:-. Om en betalning överskrider detta maxvärde, så skall betalningen debiteras kunden, men läggas i karantän hos Banken under två arbetsdagar, så länge som kunden inte godkänner betalningen efter Bankens kontroll per telefon.”

Yttrande från Handelsbanken: Banken arbetar löpande med att följa hur hotet från bedragare yttrar sig och arbetar intensivt med att identifiera och förhindra bedrägeriförsök. Bankens system tillhandahåller redan idag en monitorering med syfte att identifiera avvikande betalningsbeteende och stoppa avvikande transaktioner. Banken eftersträvar att kunna erbjuda banktjänster som uppfyller kundernas krav och önskemål på trygghet i en digital värld, men bedömer inte att en sådan rättning eller ändring av programvara i Handelsbankens centraldator som aktieägaren efterfrågar är nödvändig.

Fullständiga förslag med mera
Denna kallelse, styrelsens fullständiga förslag med därtill hörande yttranden, valberedningens förslag till beslut jämte motivering, brev från aktieägare som framlagt förslag under punkt 24 samt fullmaktsformulär hålls tillgängliga hos Handelsbanken, Strategy Office, Kungsträdgårdsgatan 2, 106 70 Stockholm från och med idag samt skickas kostnadsfritt till aktieägare som begär det per telefon 08-518 01 553, e-post proxy@computershare.se, eller skriftligen till adress Computershare AB, Handelsbankens årsstämma, Box 5267, 102 46 Stockholm och uppger sin postadress.

Handlingarna är även tillgängliga på bankens webbplats handelsbanken.com/bolagsstamma.

Redovisningshandlingar och revisionsberättelse, styrelsens rapport enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen över utbetald och innestående ersättning som omfattas av ersättningsriktlinjerna samt revisors yttrande enligt 8 kap. 54 § aktiebolagslagen hålls tillgängliga på ovan angivna platser senast från och med onsdagen den 28 februari 2024 och skickas kostnadsfritt till aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Årsredovisningen för 2023 distribueras under vecka 10 till aktieägare som beställer denna. Beställning av årsredovisningen kan ske via bankens webbplats där årsredovisningen även kommer att finnas tillgänglig.

Majoritetskrav
För beslut i enlighet med styrelsens förslag under punkterna 12, 13, 14 och 15 krävs att aktieägare representerande minst 2/3 av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna biträder besluten.

Uppgift om antal aktier och röster i banken samt om innehav av egna aktier
Vid tidpunkten för denna kallelses offentliggörande fanns i banken totalt 1 980 028 494 aktier och 1 948 302 297,9 röster, varav 1 944 777 165 aktier av serie A representerande samma antal röster samt 35 251 329 aktier av serie B representerande 3 525 132,9 röster. Banken saknar innehav av egna aktier.

Information om aktieägares rätt att erhålla upplysningar
Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för banken och utan nämnvärd olägenhet för enskild person, vid stämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka bedömningen av ett ärende dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av bankens ekonomiska situation.

Upplysningsplikten avser även bankens förhållande till annat koncernföretag och koncernredovisningen samt sådana förhållanden beträffande dotterföretag som avses i första stycket.

Behandling av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Stockholm i februari 2024

Svenska Handelsbanken AB (publ)
502007-7862

Styrelsens säte: Stockholm

STYRELSEN

English-speaking shareholders
This notice to attend the 2024 Annual General Meeting of Svenska Handelsbanken AB (publ), to be held on Wednesday, March 20, at 09.30 a.m. at Victoriahallen, Stockholmsmässan, Mässvägen 1, Älvsjö, can also be obtained in English at the webpage handelsbanken.com/agm.

handelsbanken.com