Årsstämma i Handelsbanken den 23 mars 2022

Svenska Handelsbanken AB (publ) kallar till årsstämma onsdagen den 23 mars 2022.

Styrelsen i banken har beslutat att årsstämman ska genomföras enligt lag om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor som förväntas träda i kraft den 1 mars 2022. Årsstämman kommer att genomföras utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud och utomstående, och aktieägare kommer att ha möjlighet att utöva sin rösträtt endast per post före stämman. Information om de av stämman fattade besluten offentliggörs den 23 mars 2022 så snart utfallet av poströstningen är slutligt sammanställt.

På agendan finns bland annat styrelsens utdelningsförslag om 5,00 kronor per aktie.

Valberedningens förslag till styrelseledamöter är omval av Jon Fredrik Baksaas, Stina Bergfors, Hans Biörck, Pär Boman, Kerstin Hessius, Fredrik Lundberg, Ulf Riese, Arja Taaveniku och Carina Åkerström. Till ny ledamot föreslår valberedningen att stämman väljer Hélène Barnekow. Valberedningen föreslår vidare att Pär Boman omväljs till ordförande i styrelsen.

Hélène Barnekow (f. 1964) är civilekonom och sedan 2018 VD för Microsoft Sverige, en tjänst som Hélène kommer att lämna under våren. Hon har tidigare innehaft ett antal chefsroller inom bl.a. Telia, EMC och Sony Ericsson. Hélène är styrelseledamot i GN Store Nord och Voyado och har tidigare varit styrelseledamot i bl.a. Creades och Kindred Group.

Valberedningen föreslår omval av PricewaterhouseCoopers AB och Ernst & Young AB till revisorer.

För ytterligare information se kallelse (nedan och bifogad) som den 21 februari 2022 införs i Post- och Inrikes Tidningar och som finns tillgänglig på Handelsbankens webbplats handelsbanken.com/bolagsstamma.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Wasteson, chefsjurist +46 8 22 92 20
Peter Grabe, chef Investor Relations, +46 70 550 11 67
Viktoria Aastrup, chef Press och samordning, +46 73 043 51 59

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se

Aktieägarna i

Svenska Handelsbanken AB (publ)

kallas härmed till årsstämma
onsdagen den 23 mars 2022

Förutsättningar för deltagande vid stämman

Aktieägare som vill delta i årsstämman ska

dels    vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken tisdagen den 15 mars 2022,

dels    ha anmält sig genom att ha avgett sin poströst enligt anvisningar under rubriken Poströstning nedan så att poströsten är banken genom  Computershare AB tillhanda senast den 22 mars 2022. Observera att anmälan till årsstämman kan enbart göras genom poströstning.

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade (i depå) genom bank eller annan förvaltare måste, för att få delta i årsstämman, vara tillfälligt omregistrerad för aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken (så kallad rösträttsregistrering). Aktieägaren måste underrätta förvaltaren härom i god tid. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av förvaltaren senast torsdagen den 17 mars 2022 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Poströstning

Styrelsen har beslutat att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt endast genom poströstning enligt lag om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor som förväntas träda ikraft den 1 mars 2022.

För poströstning ska ett särskilt formulär användas. Formuläret finns tillgängligt på Handelsbankens webbplats www.handelsbanken.com/bolagsstamma och kan även tillhandahållas per post till aktieägare som begär det per telefon 0771-24 64 00. Ingivande av formuläret enligt nedan gäller som anmälan till bolagsstämman. Det ifyllda formuläret ska skickas till Computershare AB, Handelsbankens årsstämma, Box 5267, 102 46 Stockholm och måste vara Computershare AB tillhanda senast tisdagen den 22 mars 2022. Ifyllt formulär får även inges elektroniskt. Elektroniskt ingivande kan ske antingen genom signering med BankID enligt instruktioner på Handelsbankens webbplats www.handelsbanken.com/bolagsstamma eller genom att det ifyllda formuläret skickas med e-post till proxy@computershare.se, tillsammans med fullmakt och/eller andra behörighetshandlingar. Aktieägare får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är poströsten i sin helhet ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor framgår av formuläret.

Fullmakt

Om aktieägare poströstar genom ombud ska fullmakt biläggas formuläret. Fullmakt får inte vara äldre än 1 år, om det inte anges längre giltighetstid i fullmakten (högst 5 år). Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller annan behörighetshandling biläggas formuläret. Fullmaktsformulär tillhandahålls av bolaget på begäran och finns även tillgängligt på bolagets webbplats, www.handelsbanken.com/bolagsstamma.

Rätt att erhålla upplysningar

Styrelsen och verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen eller bolagets ekonomiska situation. Upplysningsplikten avser även bankens förhållande till annat koncernföretag och koncernredovisningen samt sådana förhållanden beträffande dotterföretag som avses i föregående mening. Begäran om sådana upplysningar ska skickas skriftligen till Handelsbanken, Group Legal, 106 70 Stockholm, eller via e-post till bolagsstamma@handelsbanken.se, så att begäran inkommit till banken senast söndagen den 13 mars 2022. Upplysningarna lämnas genom att de hålls tillgängliga hos Handelsbanken, Kungsträdgårdsgatan 2, Stockholm, och på bolagets webbplats, www.handelsbanken.com/bolagsstamma, senast fredagen den 18 mars 2022. Upplysningarna skickas även till den aktieägare som har begärt dem och uppgett sin adress.

Ärenden

1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Val av två justeringsmän
  4. Upprättande och godkännande av röstlängd
  5. Godkännande av dagordning
  6. Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen för 2021.
  8. Fråga om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
  9. Fråga om disposition av bankens vinst enligt den fastställda balansräkningen samt om avstämningsdag
  10. Framläggande och godkännande av styrelsens rapport över utbetald och innestående ersättning till ledande befattningshavare
  11. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören för den tid redovisningarna omfattar
  12. Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och avyttring av aktier i banken
  13. Styrelsens förslag om förvärv av aktier i banken till bankens handelslager i enlighet med 7 kap 6 § lagen om värdepappersmarknaden
  14. Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av konvertibla primärkapitalinstrument
  15. Bestämmande av antalet styrelseledamöter som ska utses av stämman
  16. Bestämmande av antalet revisorer som ska utses av stämman
  17. Bestämmande av arvoden till styrelseledamöter och revisorer
  18. Val av styrelseledamöter
        i    Jon-Fredrik Baksaas (omval, valberedningens förslag)
       ii.   Hélène Barnekow (nyval, valberedningens förslag)
      iii.   Stina Bergfors (omval, valberedningens förslag)
      iv.   Hans Biörck (omval, valberedningens förslag)
       v.   Pär Boman (omval, valberedningens förslag)
      vi.   Kerstin Hessius (omval, valberedningens förslag)
     vii.   Fredrik Lundberg (omval, valberedningens förslag)
    viii.   Ulf Riese (omval, valberedningens förslag)
      ix.   Arja Taaveniku (omval, valberedningens förslag)
       x.   Carina Åkerström (omval, valberedningens förslag)
  19. Val av styrelseordförande
  20. Val av revisorer
  21. Valberedning
  22. Styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
  24. Förslag från en aktieägare om bankens IT-hantering
  25. Förslag från en aktieägare rörande bildande av integrationsinstitut m.m.
  26. Stämmans avslutande

Valberedning

Valberedningen har bestått av Helena Stjernholm (Industrivärden), ordförande, Maria Sjöstedt (Stiftelsen Oktogonen), Mats Guldbrand (ägargruppen Lundberg), Carina Silberg (Alecta) och styrelsens ordförande Pär Boman. En redogörelse för valberedningens arbete finns tillgänglig på bankens webbplats www.handelsbanken.com/bolagsstamma.

Punkt 2 Val av ordförande vid stämman

Valberedningen föreslår advokat Sven Unger som ordförande vid stämman eller vid förhinder för honom, den som valberedningen anvisar.

Punkt 3 Val av två justeringsmän

Valberedningen föreslår Maria Sjöstedt (Stiftelsen Oktogonen) och Carina Silberg (Alecta) att jämte ordföranden justera stämmans protokoll. Vid förhinder för någon av dem eller båda, anvisar valberedningen i första hand Mats Guldbrand (Lundbergföretagen) och i andra hand Helena Stjernholm (Industrivärden). Justeringsmännens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna poströster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Punkt 4 Upprättande och godkännande av röstlängd

Den röstlängd som föreslås bli godkänd är den röstlängd som upprättas av Computershare AB på uppdrag av banken, baserad på bolagsstämmoaktieboken och inkomna poströster, och kontrollerad och tillstyrkt av justeringsmännen.

Punkt 9 Utdelning och avstämningsdag

Styrelsen föreslår en utdelning om 5,00 kronor per aktie och att resterande vinstmedel överförs till nästa år. Styrelsen föreslår vidare att fredagen den 25 mars 2022 ska vara avstämningsdag för erhållande av utdelning. Beslutar stämman i enlighet med förslaget beräknar Euroclear Sweden AB sända ut utdelningen onsdagen den 30 mars 2022.

Punkt 10 Framläggande och godkännande av styrelsens rapport över utbetald och innestående ersättning till ledande befattningshavare

Styrelsen föreslår att stämman godkänner den av styrelsen framlagda rapporten över utbetald och innestående ersättning till ledande befattningshavare.

Punkt 12-13 Förvärv och avyttring av egna aktier

Styrelsen föreslår att styrelsen bemyndigas att fram till nästa årsstämma besluta om förvärv av högst 120 000 000 aktier av serie A och/eller B via Nasdaq Stockholm samt avyttring – såväl via Nasdaq Stockholm som utanför Nasdaq Stockholm – av samtliga egna aktier av serie A och/eller B med rätt att avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Bankens intjäningsförmåga är fortsatt god och en stabil kapitalsituation kan förutses. Beroende av den fortsatta volymtillväxten kan eventuellt en stärkt kapitalsituation uppkomma. I en sådan situation skulle det kunna vara lämpligt att justera bankens kapitalstruktur vilket kan ske bland annat genom återköp av egna aktier. Ett nytt bemyndigande av stämman för styrelsen att besluta om återköp av egna aktier är därför motiverat. Styrelsen konstaterar vidare att, om banken skulle genomföra förvärv av företag eller verksamheter, genomförandet kunde underlättas om möjlighet fanns att använda egna återköpta aktier för finansiering av sådana förvärv. Styrelsen föreslår även att banken, för att underlätta bankens värdepappersrörelse, fram till nästa årsstämma ska få förvärva egna aktier av serie A och/eller B till bankens handelslager i enlighet med 7 kap 6 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, dock att bankens innehav av egna aktier i handelslagret inte vid någon tid får överstiga två procent av samtliga aktier i banken. Bankens sammanlagda innehav av egna aktier ska inte vid något tillfälle uppgå till mer än en tiondel av samtliga aktier i banken.

Punkt 14 Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av konvertibla primärkapitalinstrument
I syfte att möjliggöra en flexibel och effektiv anpassning av Handelsbankens kapitalstruktur genom att snabbt kunna genomföra emissioner av konvertibla primärkapitalinstrument, föreslår styrelsen att stämman beslutar bemyndiga styrelsen att fram till årsstämman 2023 besluta om emission av sådana konvertibler med följande huvudsakliga villkor.

• Emission får ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Skälen för en avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att konvertiblerna ska kunna emitteras till institutionella skuldinvesterare på internationella kapitalmarknader.
  • Konvertiblerna ska inte medföra konverteringsrätt för innehavarna men medför obligatoriskt konvertering till aktier i enlighet med sina villkor vid en eller flera förutbestämda händelser.
  • Lånebelopp och konverteringsvillkor ska bestämmas så att det sammanlagda antalet aktier som kan komma att ges ut vid konverteringar av konvertibler emitterade med stöd av detta bemyndigande, med tillämpning av den vid utgivandet bestämda konverteringskursen, uppgår till högst 10 procent av antalet utgivna aktier i Handelsbanken, vilket f.n. skulle motsvara 198 002 849 aktier. Emissioner med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor.

Punkt 15-16 Bestämmande av antalet styrelseledamöter och antalet revisorer som ska utses av stämman

Valberedningen föreslår att stämman ska besluta att styrelsen ska bestå av tio(10) bolagsstämmovalda ledamöter. Vidare föreslår valberedningen i enlighet med revisionsutskottets rekommendation att stämman ska utse två registrerade revisionsbolag som revisorer.

Det noteras att arbetstagarorganisationer har utsett arbetstagarrepresentanter till styrelsen, två ordinarie ledamöter och två suppleanter.

Punkt 17 Bestämmande av arvoden till styrelseledamöter och revisorer

Som arvode till ordföranden, v. ordf. och envar av de övriga ledamöterna föreslår valberedningen följande: ordförande 3 640 tkr, vice ordförande 1 040 tkr, övriga ledamöter 745 tkr. För utskottsarbete föreslås följande arvoden per ledamot: ersättningsutskottet 140 tkr, kreditkommittén 440 tkr till ledamot och 495 tkr till ordföranden, UK-kommittén 440 tkr till ledamot och 495 tkr till ordföranden, riskutskottet 440 tkr till ledamot och 545 tkr till ordföranden, revisionsutskottet 440 tkr till ledamot och 545 tkr till ordföranden. Styrelseledamöter som är anställda i Handelsbanken ska inte erhålla något arvode.

Valberedningen föreslår att stämman ska besluta om arvode till revisorerna ”enligt godkänd räkning”.

Punkt 18-19 Val av styrelseledamöter samt styrelseordförande

Valberedningen föreslår att stämman ska omvälja ledamöterna Jon Fredrik Baksaas, Stina Bergfors, Hans Biörck, Pär Boman, Kerstin Hessius, Fredrik Lundberg, Ulf Riese, Arja Taaveniku och Carina Åkerström. Till ny ledamot föreslår valberedningen att stämman väljer Hélène Barnekow.

Valberedningen föreslår även att Pär Boman omväljs till ordförande i styrelsen.

Närmare uppgifter om de föreslagna styrelseledamöterna finns i valberedningens förslag som finns tillgängligt på bankens webbplats www.handelsbanken.com/bolagsstamma.

Punkt 20 Val av revisorer

I enlighet med revisionsutskottets rekommendation föreslår valberedningen att stämman beslutar omval av PricewaterhouseCoopers AB (”PwC”) och Ernst & Young AB till revisorer för tiden till slutet av den årsstämma som hålls år 2023. Väljs dessa, har aviserats att som huvudansvariga revisorer kommer att utses auktoriserade revisorn Johan Rippe för PwC och auktoriserade revisorn Åsa Lundvall för Ernst & Young AB.

Punkt 21 Valberedning

Valberedningen föreslår att stämman fattar ett beslut om att fastställa instruktionen för valberedningens arbete samt justera formerna för utseende av valberedning på så sätt att kriterierna för vilka som är de ”Största Ägarna” är endast ägaruppgifterna i den – av Euroclear Sweden AB per den 31 augusti året före det år årsstämman hålles – över bankens aktieägare/ägargrupper upprättade aktieboken och att beslutet ska gälla tills vidare.

Instruktionen föreslås vara:

Valberedningen skall inför årsstämma utvärdera styrelsens arbete och lämna förslag på:

- ordförande på årsstämman

- ordföranden och övriga ledamöter i styrelsen

- styrelsearvode till ordförande och övriga ledamöter samt ersättning för utskottsarbete

- val av revisorer

- arvode till revisorer

Punkt 22 Styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare i Handelsbanken, enligt följande.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare inom Svenska Handelsbanken AB

Dessa riktlinjer ska tillämpas på ersättning till verkställande direktören, medlemmar i koncernledningen, vice verkställande direktör samt cheferna för Group Risk Control och Group Compliance (nedan ”ledande befattningshavare”). Riktlinjerna omfattar även eventuell ersättning till styrelseledamöter utöver styrelsearvode.

Riktlinjerna ska tillämpas på nya avtal och ska inte påverka sådan ersättning till ledande befattningshavare som bestämts tidigare. Riktlinjerna omfattar inte ersättningar som beslutas av bolagsstämman.

Handelsbankens mål är att ha högre lönsamhet än genomsnittet för jämförbara konkurrenter på hemmamarknaderna. Målet ska främst nås genom nöjdare kunder och lägre kostnader än konkurrenterna.

Handelsbankens affärsstrategi återfinns i årsredovisningen. För att bidra till bankens mål ska ersättningar spegla en långsiktig syn på anställningar i banken och även överensstämma med bankens generellt låga risktolerans.

Principer för ersättning till anställda i Handelsbanken

Handelsbankens principer för ersättningar till anställda har legat fast under lång tid. I policy för ersättningar i Handelsbankenkoncernen har styrelsen fastställt att bankens ersättningssystem ska vara förenligt med bankens affärsmål och affärskultur, vilken baseras på en sund och hållbar verksamhet.

Ersättningspolicyn fastställer vidare att fasta ersättningar är ändamålsenliga för en sund och hållbar verksamhet och tillämpas därför som huvudregel. Rörlig ersättning tillämpas med stor försiktighet. Ersättning för utfört arbete fastställs individuellt och utgår i form av fast kontant lön, avsättning till pension samt sedvanliga löneförmåner (vilka t.ex. kan utgöras av bilförmån, tjänstebostad, sjukförsäkring och hushållsnära tjänster). Lönen baseras på i förväg kända lönegrundande faktorer såsom de finns uttryckta i ersättningspolicyn.

Med beaktande av ovan synsätt ska den sammanlagda ersättningen till en anställd vara marknadsanpassad, könsneutral och möjliggöra för Handelsbanken att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla kompetenta anställda samt säkerställa en god chefsförsörjning.

Ersättning till ledande befattningshavare
Vid beredningen av styrelsens förslag till dessa riktlinjer har Handelsbankens ersättningspolicy och ovan principer för ersättning till anställda beaktats vilket bidrar till bankens affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet.

• De samlade totala ersättningarna ska vara marknadsmässiga.
  • Ersättning ges i form av fast kontant lön, avsättning till pension och sedvanliga löneförmåner.
  • De ledande befattningshavarna omfattas, på samma villkor som alla anställda i banken, av resultatandelssystemet Oktogonen.
  • Pensionsåldern är normalt 65 år. Pensionsförmåner är premiebaserade och kan per år uppgå till högst 35 procent av årlig fast kontant lön och kan utgå utöver kollektivavtalad pensionsplan. Övriga löneförmåner kan per år totalt högst uppgå till 35 procent av årlig fast kontant lön.
  • Uppsägningstiden är från befattningshavarens sida sex månader och från Handelsbankens sida högst tolv månader. Om banken säger upp avtalet senare än fem år efter inträde i gruppen ledande befattningshavare, utgör uppsägningstiden högst tjugofyra månader. Härutöver utgår ingen avgångsersättning. Andra tider kan följa av kollektivavtal eller arbetsrättsliga regler.

Beträffande anställningsförhållanden som lyder under andra regler än svenska får, såvitt avser pensionsförmåner och andra förmåner, vederbörliga anpassningar ske för att följa tvingande sådana regler eller fast lokal praxis, varvid dessa riktlinjers övergripande ändamål så långt möjligt ska tillgodoses.

Arvode till styrelseledamöter

Bankens stämmovalda styrelseledamöter ska i särskilda fall kunna arvoderas för tjänster inom deras respektive kompetensområde (inklusive styrelseuppdrag i annat koncernföretag), som ej utgör styrelsearbete i banken. Sådana åtaganden kommer att hanteras enligt tillämpliga interna regler och med vederbörlig hänsyn till potentiella intressekonflikter. För dessa tjänster ska utgå ett marknadsmässigt arvode. Information om eventuell ersättning för sådana tjänster ska inkluderas i årsredovisningen och ersättningsrapporten.

Beslutsprocessen

Styrelsen har inrättat ett ersättningsutskott. I utskottets uppgifter ingår att bereda styrelsens beslut om förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Styrelsen ska upprätta förslag till nya riktlinjer när det uppkommer behov av väsentliga förändringar, dock minst vart fjärde år, och lägga fram förslaget för beslut vid årsstämman. Riktlinjerna ska gälla till dess att nya riktlinjer antagits av bolagsstämman. Ersättningsutskottet ska även följa och utvärdera tillämpningen av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt gällande ersättningsstrukturer och ersättningsnivåer i banken. Ersättningsutskottets ledamöter är oberoende i förhållande till banken och bankledningen. Vid utskottets möten närvarar även verkställande direktören, dock inte vid behandling av och beslut i ersättningsrelaterade frågor som rör verkställande direktören själv.

Frångående av riktlinjerna

Styrelsen får besluta att tillfälligt frångå riktlinjerna helt eller delvis, om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det och ett avsteg är nödvändigt för att tillgodose bankens långsiktiga intressen och hållbarhet eller för att säkerställa bankens ekonomiska bärkraft. Som angivits ovan ingår det i ersättningsutskottets uppgifter att bereda styrelsens beslut i ersättningsfrågan, vilket innefattar beslut om avsteg från riktlinjerna.

Punkt 23. Styrelsens förslag angående utseende av revisorer i stiftelser med anknuten förvaltning
Styrelsen föreslår att revisionsbolaget Ernst & Young AB väljs till revisor för följande till Svenska Handelsbanken AB anknutna stiftelser:

• Lindsténska stiftelsen
  • Familjen Bursies Stiftelse
  • Olle och Gertrud Malmbergs forskningsstiftelse
  • Marianne Lindblads Fond

Punkt 24 Förslag från en aktieägare om bankens IT-hantering

Aktieägaren Carl Axel Bruno har föreslagit att stämman ska besluta ”att bolaget ändrar i stordatorernas programvara, så att bara Banken har möjlighet att starta upp en andra process så länge Banken inte vet vem som startar en andra process.”

Yttrande från Handelsbanken: Banken följer löpande utvecklingen inom cyberhot och bedrägerier och anpassar och förbättrar kontinuerligt bankens säkerhetslösningar. Banken bedömer att en sådan ändring av programvara i Handelsbankens stordatorer som aktieägaren föreslagit varken är korrekt eller nödvändig.

Punkt 25 Förslag från en aktieägare rörande bildande av integrationsinstitut m.m.

Aktieägaren Tommy Jonasson har föreslagit att stämman ska besluta ”att uppdraga åt styrelsen att medverka vid bildandet av ett integrationsinstitut med verksamhet i Öresundsregionen (Landskrona – Köpenhamn) och för ändamålet avsätta 10.000.000 (tiomiljoner) SEK av årets vinst.”

Fullständiga förslag med mera
Denna kallelse, styrelsens fullständiga förslag med därtill hörande yttranden samt valberedningens förslag till beslut jämte motivering hålls tillgängliga hos Handelsbanken, Group Legal, Kungsträdgårdsgatan 2, 106 70 Stockholm från och med idag samt skickas kostnadsfritt till aktieägare som begär det per telefon 0771-24 64 00 och uppger sin postadress.

Handlingarna framläggs på stämman genom att de hålls tillgängliga på bankens webbplats www.handelsbanken.com/bolagsstamma. Även brev från aktieägare som framlagt förslag under punkt 24 finns tillgängligt på denna plats. Bolagsstämmoaktieboken tillhandahålls hos Handelsbanken, Group Legal, Kungsträdgårdsgatan 2 i Stockholm. Redovisningshandlingar och revisionsberättelse, styrelsens rapport över utbetald och innestående ersättning till ledande befattningshavare, revisorernas yttrande enligt 8 kap 54 § aktiebolagslagen, samt uppgifter om de föreslagna styrelseledamöternas uppdrag i andra företag framläggs på stämman genom att hållas tillgängliga på ovan angivna platser och skickas kostnadsfritt till aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Årsredovisningen för 2021 distribueras under vecka 10 till aktieägare som beställt denna. Beställning av årsredovisningen kan ske via bankens webbplats där årsredovisningen även kommer att finnas tillgänglig.

Majoritetskrav
För beslut i enlighet med styrelsens förslag under punkterna 12, 13 och 14 krävs att aktieägare representerande minst 2/3 av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna biträder besluten.

Uppgift om antal aktier och röster i banken samt om innehav av egna aktier

Vid tidpunkten för denna kallelses offentliggörande fanns i banken 1 944 777 165 aktier av serie A representerande samma antal röster samt 35 251 329 aktier av serie B representerande 3 525 132,9 röster. Banken saknar innehav av egna aktier.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se

www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Stockholm i februari 2022

Svenska Handelsbanken AB (publ)

502007-7862

Styrelsens säte: Stockholm

STYRELSEN

English-speaking shareholders

This notice to attend the 2022 Annual General Meeting of Svenska Handelsbanken AB (publ), to be held on Wednesday, March 23, can also be obtained in English at the webpage www.handelsbanken.com/agm.

www.handelsbanken.com

Taggar: