Att styra kapital från fossilt till förnybart!

Vi vill vara med och skynda på omställningen till ett mer klimatneutralt samhälle. Genom att investera i kraftbolag som håller på att ställa om sin energiproduktion kan vi flytta kapital från energi som kommer från fossila bränslen till förnybara energikällor, där vi är övertyga¬de att framtidens vinnarbolag finns.

Vi behöver vara säkra på att vi investerar i rätt bolag, därför har vi satt upp särskilda krav, bland annat att bolagets planerade utveckling av verksamheten följer en tydlig, definierad plan där målsättningen är att minska bolagets koldioxidutsläpp i linje med Parisavtalet. Kraven sätts och följs upp av Handelsbanken Fonder’s hållbarhetskommitté som också löpande följer upp att kriterierna är uppfyllda. Här kan du läsa mer om vilka kriterier vi ställer på det som kallas omställningsbolag: Inclusion of companies in transition

SvD rapporterar i dag om fonden Handelsbanken Hållbar Energi och dess innehav i det kinesiska energibolaget Longyuan Power Group.
Longyuan är en av Kinas största producenter av vindkraft och bygger ny vind och solkraftskapacitet motsvarande två kärnkraftsreaktorer varje år, Longyuan är därför en viktig kugge för att Kina skall kunna uppnå sina klimatmål.Bolaget driver två kolkraftverk, vilka vid årsskiftet stod för 8 procent av bolagets totala elproduktion. Sedan förvärvet av 2 GW vindkapacitet i januari uppgår Longyuans andel av kolkraft till 7 procent och prognosen är 6 procent i slutet av året.

– Investeringen i Longyuan utgör 3,3 procent av fondens kapital. Således kan den direkta exponering mot kolkraftsproduktion i fonden sägas vara cirka två promille, säger Patric Lindqvist, som förvaltar fonden Hållbar Energi. Vi ser det så klart som viktigt att Longyuan, som ägt kolkraftverken under väldigt lång tid, lägger alla nya investeringar och fortsätter expandera inom vindkraft så snabbt det bara går, avslutar han.

Givet nuvarande kraftiga expansionsplaner inom förnybar energi kommer kolkraften understiga fem procent av Longyuan’s kapacitet redan 2023.

De flesta av de fonder som Handelsbanken Fonder förvaltar, med undantag för några indexfonder och ETF:er, har möjlighet att investera i omställningsbolag. Det är dock viktigt att komma ihåg att det händer mycket inom hållbarhetsområdet och synen på omställning och mätbarhet förändras. Därför utvärderar vi också kontinuerligt våra kriterier för att ta ställning till hur de behöver utvecklas över tid.