En miljon sparkunder får hållbarhetsanalys i appen

Nu finns Handelsbankens nya tjänst Hållbarhetsanalysen även i appen. Över en miljon kunder som sparar i fonder och värdepapper kan numera - enkelt och snabbt - hålla koll på hur hållbara deras investeringar faktiskt är.

”På kort tid har mer än 10 000 privatkunder testat hållbarhetsanalysen i internetbanken och gett tummen upp. Därför lanserar vi nu tjänsten i appen så att fler ska kunna analysera sitt eget sparande”, säger Daniel Andersson, chef för Savings & Pension i Handelsbanken.

Genom Handelsbankens nya tjänst Hållbarhetsanalysen kan kunderna snabbt och enkelt analysera olika hållbarhetsaspekter på sitt sparande, det gäller både fonder och aktier i direktsparande, ISK och depå.

Tjänsten är ett svar på kundernas efterfrågan på ett verktyg som underlättar hållbara investeringsbeslut. Hållbarhetsanalysen lanserades först i internetbanken och finns nu alltså även i appen.

”Över 68 procent av Handelsbankens kunder anger i investeringsrådgivningen att hållbarhet är ganska viktigt eller mycket viktigt i sparandet. Det är glädjande att vi kan möta det ökande intresset för hållbarhet med vår nya hållbarhetsanalys i appversion, som gör det ännu enklare att få koll”, säger Daniel Andersson, chef för Savings & Pension i Handelsbanken.

Så funkar det

Handelsbankens nya tjänst omfattar utvalda hållbarhetsindikatorer som ger kunderna en snabb och enkel överblick av sitt eget sparande.

Allt kunderna behöver göra för att få hållbarhetsanalysen av sitt personliga sparande är att välja vilket sparande i fonder, ISK och depå som ska inkluderas. Därefter sammanställs de aggregerade innehaven automatiskt i hållbarhetsanalysen.

Planerar ni ytterligare analystjänster på hållbarhetsområdet?

”Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla Hållbarhetsanalysen i takt med den ökande tillgången på hållbarhetsdata och utifrån kundernas önskemål” säger Linda Haraké, hållbarhetsansvarig i affärsutvecklingen på Savings & Pension.

Morningstar, oberoende informationsleverantör som bevakar 5 000 olika fonder på den svenska marknaden och har hållbarhetsdata för över 16 000 bolag globalt, har varit med i utvecklingen av tjänsten.

”Det finns ett stort hållbarhetsintresse bland sparare, men samtidigt är det många som tycker det är svårt att veta vad som faktiskt menas med hållbarhet när det kommer till sparande och investeringar. Därmed måste vi i branschen se till att ta fram bra verktyg och information till spararna som de kan ta hjälp av. Att så många redan fått användning av hållbarhetsanalysen är ett tydligt tecken på att efterfrågan finns där ute”, säger Johanna Englundh redaktör på Morningstar

Så enkelt får du koll på ditt sparande med Handelsbankens nya hållbarhetsanalys. Läs mer här.

För ytterligare information, kontakta:
Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se