Fonden Handelsbanken Amerika Småbolag Tema får ny förvaltare

Rikard Forssmed är ny förvaltare för Handelsbanken Amerika Småbolag Tema.
”Det finns ett enormt urval av välskötta och intressanta bolag på den amerikanska aktiemarknaden, och jag ser verkligen fram emot att hitta morgondagens vinnare”, säger Rikard Forssmed.
”Rikard Forssmed kommer bidra till vår förvaltning genom ett tydligt fokus på tematiska drivkrafter och hållbar utveckling, utmana samtiden och investera i framtiden”, säger Lisa Synning, chef för aktiv förvaltning, tillväxtmarknads- och globala aktier på Handelsbanken Fonder.

Rikard Forssmed är ny förvaltare för Handelsbanken Amerika Småbolag Tema med över 20 års kompetens och lång erfarenhet som förvaltare inom finansbranschen.

”Det ska bli väldigt spännande att få dyka ner i småbolagsvärlden. Det finns ett enormt urval av välskötta och intressanta bolag på den amerikanska aktiemarknaden, och jag ser verkligen fram emot att hitta morgondagens vinnare”, säger Rikard Forssmed.

Rikard Forssmed lockades av Handelsbanken Fonders tydliga temaprocess, ett arbetssätt som ligger väldigt nära hur han förvaltat tidigare.

”Jag tror starkt på filosofin att investera i, och långsiktigt äga, bolag med strukturella drivkrafter”, säger Rikard Forssmed.

"Med Rikard som en del av vårt förvaltarteam tillför vi inte bara 20 års gedigen erfarenhet av finansiella marknader, amerikanska aktier och småbolagsförvaltning. Vi får också en kollega som med stor entusiasm och nyfikenhet bidrar till det som är kärnan i vår förvaltning. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med Rikard utveckla oss vidare till att alltid vara den bästa kapitalförvaltare vi kan", säger Lisa Synning.

Rikard Forssmed:
Ålder: 45 år
Familj: Gift med Lina, sortiments- och inköpschef, tre barn i åldrarna 9-16 år
Bor: Täby

Intressen: Umgås med familj och vänner, träning i alla dess former, resor

För mer information, kontakta:
Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com