Handelsbanken: Ny konjunkturprognos: Lösningen på krisen heter konkurrenskraft

Vårt huvudscenario är fortfarande en global vändning ledd av tillväxtländerna. Svaga siffror under sommaren tyder dock på att ytterligare stimulansåtgärder i tillväxtländerna behövs innan en sådan återhämtning får ordentligt fotfäste. Detta gäller i synnerhet med tanke på att regeringarna i euroområdet nu stramar åt ännu mer vilket tvingar fram nya hopp utför "the fiscal cliff". USA kommer sannolikt undvika en sådan abrupt åtstramning.

Risken för en finansiell kollaps i euroområdet hålls i schack av ECB. Ett krav för ECB:s obligationsköp är dock att regeringarna först måste ansöka om stöd från ESM och underkasta sig extern övervakning och kontroll. Den finanspolitiska pakten som förhandlades fram under våren medför större åtstramningar än väntat, vilket påverkar tillväxten i euroområdet negativt även under 2013-2014. Tyskland har klarat sig bra hittills trots avmattningen i euroområdet men behöver nu få draghjälp från tillväxtmarknaderna.

Euroområdet, särskilt det kristyngda Sydeuropa, behöver förbättrad konkurrenskraft för att undvika ännu djupare nedgångar. Kommer Spanien att följa Irlands väg mot en förbättrad realekonomi eller bli ett nytt Grekland? ECB kan inte påverka konkurrenskraften på annat sätt än via eurokursen. Fler penningpolitiska lättnader från ECB jämfört med Fed kommer med tiden att bidra till att försvaga EUR/USD till paritet. Vår syn på den amerikanska ekonomin är mer positiv och Federal Reserve kommer i slutändan sannolikt strama åt tidigare än ECB.

Återhämtningen i USA har aldrig riktigt satt fart. Tillväxten har varit trög och ekonomin sysselsätter idag flera miljoner färre än före recessionen. De flesta jobb försvann inom tillverkningsindustrin då enkel produktion flyttade till Kina. Ekonomisk politik och automatiska stabilisatorer kan inte kompensera fullt ut. Vi räknar med att tillväxten förblir låg och hackig. Fed kommer troligen att lätta igen på penningpolitiken och fortsätter sen med en exceptionellt expansiv politik till slutet av 2014.

Kinas myndigheter stimulerar för att få igång tillväxten. Sommarens avmattning var mer uttalad än väntat, vilket gör att vi sänker vår tillväxtprognos för 2012 en aning. Vi tror dock att en mer expansiv ekonomisk politik kommer att höja såväl tillväxten som inflationen i höst. För att uppnå en tillväxt runt 8 procent på medellång sikt krävs det dock åtgärder på det strukturella området. Mot bakgrund av det ekonomiska läget tror vi inte på några större rörelser i växelkursen mot US-dollarn.

Tack vare oväntat starka utfall i Sverige för produktion och sysselsättning ser utsikterna för arbetsmarknaden på kort sikt något bättre ut än vad vi tidigare bedömt. Men vi räknar med fortsatt avtagande tillväxt. En längre period med knapp styrfart medför att arbetslösheten fortsätter att vara hög. Det lär dröja till slutet av 2013 innan någon riktig återhämtning infinner sig. Då bör inverkan från såväl expansiv penning- som finanspolitik bidra till allt starkare efterfrågetillväxt. Fundamenta pekar på en fortsatt stark SEK. På kort sikt kommer detta vara en utmaning för många exportföretag, men på längre sikt bör svensk export klara sig bra.

Jan Häggström, chefsekonom
För mer information: telefon 08-701 1097, mobil 070-761 4366

För mer information om Handelsbanken, gå till: www.handelsbanken.se

För hela rapporten, gå till: http://research.handelsbanken.se/Macro-Research/Sweden/Svensk-Konjunkturprognos/