Handelsbanken är fortsatt den stora bank som totalt sett har nöjdast kunder

Den årliga branschmätningen av svenska banker som genomförs av Svenskt Kvalitetsindex, SKI, visar att bankkunder överlag är mer nöjda än på länge. Handelsbanken är fortsatt den stora bank som totalt sett har nöjdast kunder.

Redan förra året visade mätningen att kunderna uppskattar både personlig kontakt och digitala lösningar, och detta har förstärkts ytterligare i år. Digitala tjänster blir allt viktigare och kunderna förväntar sig att precis som inom andra branscher ska banktjänster vara enkla och tillgängliga.
Handelsbanken placerar sig högt i mätningen på digitala tjänster för både privat- och företagskunder.

– I spåren av pandemin har kundernas beteenden och preferenser ändrats. ”Först digitalt” har blivit standard och egenskaper som snabbt och enkelt har blivit lika viktiga som hög kvalitet. Samtidigt är kunder som har en personlig kontaktperson nöjdare. Den mänskliga relationen är fortsatt viktig, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som genomför undersökningen. Undersökningen visar att Handelsbankens kunder också är särskilt nöjda med den personliga kontakten, kompetensen hos bankens rådgivare och bemötandet.

– Kunderna upplever att banken är enkel att ha att göra med och att man är intresserad och engagerad i deras affär. Det är nyckelfaktorer som Handelsbanken lyckas bra med, säger Johan Parmler.