Handelsbanken emitterar primärkapitallån

De svenska primärkapitalreglerna har hittills satt 15 procent som gräns för hur stor andel primärkapitallån som får medräknas som primärkapital. Finansinspektionen har nu meddelat att även svenska banker, i likhet med de regler som gäller i de flesta EU-länder, kan medräkna upp till 30 procent primärkapitallån.

Handelsbanken har emitterat ett primärkapitallån på 2,1 miljarder kronor. Emissionen tecknades av en mindre grupp institutionella placerare. Lånet innebär en ökning av Handelsbankens kapitalbas och stärker därmed bankens utlåningskapacitet.

- Intresset för emissionen var stort och den kunde genomföras på bra villkor. Vår bedömning är att regeringens stabiliseringsfond, där Handelsbanken omfattas, bidrog till detta, säger Ulf Riese, CFO i Handelsbanken.

- Många företag behöver nu omsätta krediter, samtidigt som många internationella långivare försvunnit från våra hemmamarknader. För att möta detta ökar vi vår utlåningskapacitet ytterligare genom att emittera det här primärkapitallånet.

Finansinspektionen har beslutat att lånet får medräknas i primärkapitalet vid beräkning av bankens kapitalbas. Därmed stärks vår primärkapitalrelation med cirka 0,2 procentenheter.

Efter gårdagens emission har Handelsbanken ett utrymme att emittera ytterligare cirka 10 miljarder kronor enligt det nya regelverket.

Ulf Riese, vice VD och CFO                             08-701 12 12
Mikael Hallåker, chef Investor Relations          08-701 29 95