Handelsbanken erhåller utvidgat tillstånd för strukturella valutapositioner

Handelsbanken håller strukturella valutapositioner för att säkra kapitalrelationen mot valutakursrörelser. Bankens tillstånd från Finansinspektionen att undanta dessa från kapitaltäckningen, i enlighet med tillsynsförordningens artikel 352.2, har nu utökats till att omfatta fler valutor.

Det utökade tillståndet omfattar moderbolaget och den konsoliderade situationen. Per första kvartalet 2023 skulle det utökade tillståndet inneburit cirka 23 mdkr i lägre riskvägt exponeringsbelopp, motsvarande cirka 0,50 procentenheters högre kärnprimärkapitalrelation. Finansinspektionens beslut gäller från och med 30 juni 2023.

För ytterligare information kontakta:

Carl Cederschiöld, CFO, +46 8 22 92 20
Peter Grabe, chef Investor Relations, +46 70 559 11 67

Denna information är sådan information som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juli 2023 klockan 16.00 CET.

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com