Handelsbanken Finans först med ny betaltjänst på Internet

Att handla på Internet blir allt vanligare, säkrare och enklare. Utom i de fall då någon vill handla på kredit eller avbetalning.
Därför lanserar nu Handelsbanken Finans en unik betalningslösning, där sådana avtal kan signeras elektroniskt. Över 3,5 miljoner bankkunder - även kunder i andra banker än Handelsbanken - kan använda den nya tjänsten.

Det Handelsbanken Finans nu som första aktör lanserar är en signering med BankID kopplat till Netpay. Netpay är en unik betalningslösning för Internethandel, framtagen speciellt för de butiker som idkar näthandel.

Tack vare den nya tjänsten förenklas hanteringen ytterligare då även signeringen av kreditavtalet sker online. Både webbutiken och privatpersonen som önskar finansiera sitt inköp på nätet slipper nu all pappersexercis.

BankID är en bankgemensam tjänst för elektronisk identifiering och underskrift på Internet. De deltagande bankerna har tillsammans över 3,5 miljoner e-kunder som kan använda sig av Bank-ID.

- Genom denna lösning förstärker vi vår ställning som ledande leverantör av säljstödjande finansiella tjänster till företag med näthandel. Det känns naturligtvis extra roligt att vara först i Sverige med att kunna erbjuda denna smidiga betalningstjänst, både till anslutna säljföretag och till deras konsumenter, säger Robert Wahlström, ansvarig för e-handel på Handelsbanken Finans.

För ytterligare information kontakta:
Umberto Goretti, chef Säljfinans, tfn 08 701 62 03
Robert Wahlström, ansvarig e-handel Säljfinans, tfn 08-701 45 87