Handelsbanken inför hållbarhetsmål – nettonoll utsläpp till 2040

Att arbeta med hållbarhet i fokus gynnar Handelsbankens affär och hjälper oss bibehålla en låg risknivå. Syftet är också att skapa nytta för våra kunder, samhället och kommande generationer. Samtidigt verkar vi i en värld med stora utmaningar som kräver att vi fortsätter utvecklas och därför sätter vi nu upp ett antal hållbarhetsmål, baserade på bland annat FN:s Principer för ansvarsfull bankverksamhet och Parisavtalet.

Handelsbankens mål är nettonollutsläpp av växthusgaser så snart det är möjligt och senast 2040. Det inkluderar utlåning, leasing och investeringar samt de utsläpp som banken själv genererar från till exempel energianvändning och tjänsteresor.

– Vi sätter upp ambitiösa mål för att vi vill skruva upp tempot i vårt hållbarhetsarbete ytterligare ett snäpp. Trycket kommer från alla håll – från investerare, medarbetare, tillsynsmyndigheter – och inte minst från våra kunder. Våra mål är ambitiösa för att riktningen och takten ska bli därefter, säger Catharina Belfrage Sahlstrand, Hållbarhets- och klimatchef på Handelsbanken.

• År 2025 ska 20 procent av bankens utlåning vara grön eller innehålla villkor som bidrar till en hållbar och mätbara omställning hos låntagaren.
  • Handelsbanken Fonder ska arbeta med Paris-linjerade investeringsportföljer och maximera fondernas bidrag till Globala målen. Målet är nettonollutsläpp från våra portföljer senast 2040.
  • Senast 2023 ska Handelsbanken, genom affärsutveckling och utbildning, skapa bättre förutsättningar för högre avkastning på kvinnors sparande. På det sättet vill vi minska förmögenhetsgapet som finns idag mellan män och kvinnor.

För ytterligare information:Catharina Belfrage Sahlstrand  Hållbarhets- och klimatchef: +46 8 701 10 00 För mer information, se Handelsbanken års- och hållbarhetsredovisningen, www.handelsbanken.com/sv/investor-relations