Handelsbanken inför ränta på lönekontot

Från och med 27 juni inför Handelsbanken 0,25 procent ränta på lönekontot.
”Justeringen är ett initiativ i vår ambition att ge våra kunder ett långsiktigt konkurrenskraftigt erbjudande”, säger Michael Green, chef för Handelsbanken Sverige.

Handelsbankens räntor styrs av marknadsräntorna och av konkurrensläget.

”Vår ambition är att ha ett långsiktigt konkurrenskraftigt erbjudande till våra kunder. Vi ser därför kontinuerligt över både våra inlånings- och utlåningsräntor. Nu inför vi ränta på lönekontot för att möta kundernas önskemål”, säger Michael Green.

Lönekontot (Allkonto) är avsett för den löpande vardagsekonomin, till exempel betala räkningar och dagliga inköp. Kunderna får ränta på belopp upp till 100 000 kronor. På överstigande belopp utgår ingen ränta. För sparande erbjuder Handelsbanken en rad konton med högre räntor, som passar bra för olika typer av sparande.

”Vi rekommenderar våra kunder att inte ha mer pengar än nödvändigt på lönekontot. Det finns andra sätt som är bättre och ger högre avkastning om du vill buffertspara eller spara långsiktigt, exempelvis sparkonton. För sparande är det också tryggare med konton som inte går att använda till exempelvis kortinköp eller näthandel”, säger Åsa Willén, kontorschef Handelsbanken i Sundsvall och Ånge.

Exempel på Handelsbankens sparkonton:

• Framtidskonto, 3,15 procent.
  • Sparkonto, 1,70 procent.
  • Placeringskonto privat, för närvarande 3,45 procent. För aktuell ränteinformation se handelsbanken.se

Justeringen träder i kraft 27 juni.

Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com