Handelsbanken kallar till extra bolagsstämma och föreslår extrautdelning

Handelsbankens styrelse avser att inom kort kalla till extra bolagsstämma den  21 oktober 2021. Styrelsen föreslår en extrautdelning av aktier i Industrivärden motsvarande ett värde idag om drygt 8,7 miljarder kronor, eller 4,42 kronor per aktie i Handelsbanken.

• Handelsbankens affärsmodell har under många år genererat en stabil intjäning och kapitaluppbyggnad. Denna utveckling har fortsatt under pandemin och bankens kapitalisering är idag väl över bankens måltalsnivå.
  • Som en följd av bankens goda kapitalsituation har Handelsbankens styrelse beslutat att kalla till en extra bolagsstämma och föreslå en extrautdelning.
  • Utdelningen avses bestå av cirka 30,5 miljoner A-aktier i Industrivärden, motsvarande idag drygt 8,7 miljarder kronor eller 4,42 kronor per aktie, baserat på stängningskursen i Industrivärden A den 20 september 2021. Aktierna förvaltas idag av Handelsbankens Pensionsstiftelse, men föreslås förvärvas av Svenska Handelsbanken AB (publ) innan de delas ut till aktieägarna.
  • Genom utdelning i form av aktier minskar bankens exponering mot aktier i pensionsförvaltningen vilket ökar den långsiktiga stabiliteten i bankens kapitalisering.
  • Räntabiliteten på eget kapital ökar genom utdelningen med 0,3 procentenheter.
  • Bankens pensionsåtaganden - förmåner och utbetalningar -  gentemot anställda och pensionärer förändras inte med anledning av transaktionen.

Styrelsens fullständiga förslag kommer att finnas i den kommande kallelsen till den extra bolagsstämman. En informationsbroschyr om den föreslagna utdelningen kommer att hållas tillgänglig på Handelsbankens hemsida www.handelsbanken.com omkring den 30 september 2021.

För ytterligare information, kontakta:

Lars Höglund, chef Investor Relations och Financial Strategy, +46 70 345 51 70
Viktoria Aastrup, chef Press och samordning, +46 73 043 51 59

Förslaget innebär:

Handelsbankens affärsmodell har under många år genererat en stabil intjäning och kapitaluppbyggnad och har, även under pandemiperioden, uppvisat en mycket god, och gradvis än mer förbättrad, kreditkvalitet. Sammantaget har detta inneburit att bankens finansiella ställning successivt stärkts ytterligare och kapitaliseringen är idag väl över bankens måltalsnivå.

Som en följd av bankens goda kapitalsituation har Handelsbankens styrelse beslutat att kalla till en extra bolagsstämma och föreslå en extrautdelning av aktier i Industrivärden, en sakutdelning, till aktieägarna, motsvarande idag drygt 8,7 miljarder kronor. CET1-nivån, kärnprimärkapitalrelationen, proforma per 30 juni 2021, beräknas med den nivån på utdelning sjunka från 20,5% till cirka 19,4%.

Sakutdelningen föreslås ske genom en utdelning av cirka 30,5 miljoner A-aktier i Industrivärden, vilka samtidigt förvärvas från Svenska Handelsbankens Pensionsstiftelse (Pensionsstiftelsen), som är en del av Handelsbankens pensionsförvaltning av bankens tjänstepensioner. Nettoförmögenheten i Pensionsstiftelsen har en direkt påverkan på koncernens egna kapital och därigenom också på CET1. Vidare kapitaltäcks nettoöverskott enligt CRR i pelare 1 och riskerna i pensionssystemet kapitaltäcks i pelare 2 enligt Finansinspektionens modell för pensionsrisk. Syftet med förslaget är därför att reducera aktieandelen i den samlade pensionsförvaltningen för förmånsbestämda tjänstepensioner för att därigenom sänka volatilitet i förvaltningen. En reduktion av volatilitet i pensionsförvaltningens tillgångsvärden medför en ökad långsiktig stabilitet i bankens kapitalisering.

Handelsbanken och Pensionsstiftelsen avser därför att ingå avtal varigenom Handelsbanken förvärvar cirka 30,5 miljoner A-aktier i Industrivärden från Pensionsstiftelsen i samband med den extra bolagsstämman till då rådande börskurs.

Förvärvet förutsätter att den extra bolagsstämman i Handelsbanken godkänner förvärvet samt beslutar om utdelning av dessa aktier till aktieägarna.

Förslaget i korthet:

• Totalt 30 461 977 A-aktier i Industrivärden föreslås utdelas till aktieägarna i Handelsbanken. Aktieägare i Handelsbanken erhåller en aktie av serie A i Industrivärden för varje 65 aktier de äger i Handelsbanken (oberoende av aktieslag).
  • Utdelningen beräknas uppgå till totalt drygt 8,7 miljarder kronor, eller 4,42 kronor per aktie, baserat på stängningskursen i Industrivärden A den 20 september 2021.
  • Aktierna i Industrivärden förvaltas idag av Pensionsstiftelsen, men avses förvärvas av Handelsbanken i samband med beslut om utdelningen till då rådande börskurs.
  • Handelsbankens styrelse avser inom kort att kalla till en extra bolagsstämma den 21 oktober 2021 för att besluta om Handelsbankens förvärv av A-aktier i Industrivärden från Pensionsstiftelsen och utdelning av dessa aktier till Handelsbankens aktieägare.
  • Avstämningsdag föreslås vara den 25 oktober 2021. Aktierna i Industrivärden beräknas bli tillgängliga på aktieägarnas konton omkring den 27 oktober 2021.

Om pensionsförvaltningen:

Handelsbankens förvaltning av förmånsbestämda pensioner i Sverige tryggas av Pensionsstiftelsen och av Pensionskassan SHB Tjänstepensionsförening (Pensionskassan). De tillgångar som förvaltas för att säkra de förmånsbestämda pensionerna överstiger totala pensionsåtaganden. Det förmånsbestämda pensionssystemet är stängt för nya medarbetare, och har ersatts med en premiebestämd tjänstepension. Risken i förvaltningen av de pensionstillgångar som är avsatta för förmånsbestämda pensionsåtaganden minskas ytterligare genom att reducera aktieandelen. En avyttring av aktieposten i Industrivärden från Pensionsstiftelsen till Handelsbanken är ett led i denna strategi. Bankens pensionsåtaganden - förmåner och utbetalningar - gentemot anställda och pensionärer förändras inte med anledning av transaktionen.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsbanken AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 september 2021 klockan 17:35 CET.