Handelsbanken Liv: Riksdagsbeslutet tar inte död på pensionssparandet

Riksdagens beslut igår om att begränsa avdragsrätten till 12 000 kronor nästa år har av många bedömts vara dödsstöten för det privata pensionssparandet.
Riktigt så är det inte - det visar en marknadsundersökning som Handelsbanken Liv nyligen genomfört.
- De flesta sparar för en tryggare ålderdom, inte för att nå maximal skatteeffekt, säger Jan Larsson, vice vd på Handelsbanken Liv.

Fram till och med årsskiftet kan svenska pensionssparare dra av upp till 40 300 kronor - men det flesta gör inte så stora avsättningar. I marknadsundersökningen, där drygt 1 200 personer tillfrågats, framkommer att mer än 70 procent av de som tillfrågats inte berörs över huvud taget av det begränsade avdragsutrymmet som införs nästa år.

- De flesta har flera typer av sparande, med olika mål. Ofta ett kortsiktigt sparande - till semestern, till ett nytt kök eller ny bil och andra mål som ligger relativt nära i tiden. Det långsiktiga sparandet, för lite extra trygghet på ålderns höst pågår samtidigt, men folk har inte obegränsat med pengar att lägga undan, säger Jan Larsson.

Hela 86 procent av de tillfrågade säger sig ha ett långsiktigt privat sparande och av dessa sparar närmare 80 procent regelbundet. Undersökningen visar att den som sparar privat oftast sparar mindre än 12 000 kronor per år. Det privata sparandet omfattar såväl bankkonto, aktier, fonder, räntepapper, strukturerade produkter som privat pensionsförsäkring och privat kapitalförsäkring.

- Hälften av dem som sparar långsiktigt har en privat pensionsförsäkring och de flesta av dem kommer inte att ändra sitt sparande nu när den minskade avdragsrätten införs, enligt undersökningen. En titt på vår egen kundstock bekräftar detta. En övervägande del av våra kunder sparar mindre än 12 000 kronor per år vilket innebär att de inte påverkas alls av den nya lagen, säger Jan Larsson.

I undersökningen framkom även att man efterfrågar en personlig relation när man ska välja sparform för sitt privata sparande.

- En tydlig majoritet av de vi tillfrågat tycker det är svårt att välja sparform och de vill helst vända sig till sin bank för att få hjälp och råd med sitt privata sparande. Man prioriterar traditionella aktörer i den här frågan, avslutar Jan Larsson.

Ytterligare frågor besvaras av:
Michael Zell, vd Handelsbanken Liv, telefon 08-701 74 10
Jan Larsson, vice vd Handelsbanken Liv, telefon 08-701 72 84