Handelsbanken Liv sänker avgifterna för tjänstepension inom ITP med 58,3 miljoner kronor

Handelsbanken Liv sänker fondförvaltningsavgiften för ett stort antal fonder i fondutbudet inom avtalsområdet ITP, vilket gynnar de privatanställda tjänstemän som valt Handelsbanken Liv som försäkringsgivare för sin tjänstepension. Dessutom tas försäkringsavgiften bort för äldre försäkringar, som nu får samma avgifter som nya försäkringar.

"Som ett av Sveriges största försäkringsbolag för pensionssparande vill vi vara en förebild inom branschen och ge våra kunder ett långsiktigt konkurrenskraftigt och hållbart erbjudande. Vårt arbete med att effektivisera och digitalisera våra produkter och tjänster har gjort det möjligt för oss att erbjuda våra kunder ett sparande till pensionen med låga avgifter", säger Tobias Lindhe, vd för Handelsbanken Liv.

Avgiftssänkningarna och förändringarna i fondutbudet genomförs under våren 2023 efter att valcentralen Collectum godkänt ändringarna inom ramen för den senaste ITP-upphandlingen. Den förändring som Handelsbanken nu gör innebär att alla kunder med tjänstepension ITP får samma låga avgifter oavsett när försäkringen började gälla. Då slipper kunden själv vara aktiv och flytta sina försäkringar för att få sänkta avgifter.

"Vår tjänstepension har haft högst snittavkastning de senaste tio åren*. Har man långt kvar till pensionen kan det potentiellt handla om flera tusenlappar extra varje månad att välja ett försäkringsbolag som kan kombinera låga avgifter och en tjänstepensionslösning med hög avkastning", säger Tobias Lindhe, vd för Handelsbanken Liv.

Sedan tidigare har Handelsbanken Liv slopat samtliga avgifter för att flytta tjänstepensioner – både med och utan kollektivavtal – och infört fri flytträtt för alla försäkringar oavsett förvaltningsform eller tidpunkt för när de är tecknade.
*Enligt en jämförelse av fondförsäkringar från Konsumenternas Försäkringsbyrå 2022

Fakta:
Collectum är valcentral för tjänstepension ITP, och har fått i uppdrag från Svenskt Näringsliv och PTK att upphandla och administrera försäkringsprodukter inom tjänstepensionen ITP. Idag omfattar uppdraget 2,6 miljoner privatanställda tjänstemän på 37 000 företag med kollektivavtal.
Collectum har genomfört upphandlingar av tjänstepensionsförvaltare fyra gånger tidigare 2007, 2010, 2013 och 2018. Nu pågår upphandlingen för det avtal som ska gälla för perioden 1 oktober 2023 – 30 september 2028. Tre till fem försäkringsgivare inom traditionell pensionsförsäkring kommer att väljas ut och tre till fem inom fondförsäkring. Sedan den första upphandlingen har den genomsnittliga avgiften minskat med 78 procent bland de fonder som de privatanställda tjänstemännen kan välja mellan. För den som inte vill välja själv finns det ett upphandlat förvalt alternativ i form av en traditionell försäkring.

Så har vi räknat:
Vid beräkningen av avgiftssänkningens storlek har Handelsbanken Liv utgått från förvaltat kapital inom tjänstepension ITP per 2022-12-31. Avgiftsuttaget från en försäkring sker löpande, det vill säga hur stor sänkningen av avgifterna blir beror på försäkringskapitalets utveckling under året. Beräkningen utgår från att försäkringskapitalet som Handelsbanken Liv förvaltar inom tjänstepension ITP är konstant under 2023, med en schablon för hur placeringar fördelas i förvalda fonder eller egna fondval, vilka kan ha olika fondförvaltningsavgifter. Den faktiska summan för hur stor avgiftssänkningen blir påverkas av kapitalets utveckling och faktiska fondval som görs av kunderna under året, och kan därför bli både större eller mindre beroende på bland annat dessa faktorer.

Om risk
Historisk utveckling är ingen garanti för framtiden. Fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du satt in. En fond med risknivå 5-7 enligt fondens faktablad, kan variera kraftigt i värde till följd av fondens sammansättning och förvaltningsmetodik. Informationsbroschyr, fondbestämmelser och faktablad finns under respektive fond i kurslistan på handelsbanken.se/fonder.

Tobias Lindhe, vd Handelsbanken Liv, +46 0722 455 358
Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

Om Handelsbanken Liv
Handelsbanken Liv är Handelsbankens livförsäkringsbolag och ett helägt dotterbolag. Våra försäkringar förmedlas på Handelsbankens alla bankkontor runt om i Sverige, med visionen att bidra till ett tryggare liv och en rikare framtid. Vi förvaltar cirka 220 miljarder kronor, och arbetar för att genom hållbara investeringar ge god avkastning åt våra kunder – finansiell avkastning, planetär avlastning samt stabilitet och trygghet.

För mer information om Handelsbanken Liv hänvisas till: www.handelsbanken.se/liv