Handelsbanken presenterar ny konjunkturprognos

Lokal:
Konferensrummet C1

Anmälan i receptionen

• Sverige - Krisen i världsekonomin har slagit hårt mot Sverige och utsikterna inför de närmaste åren är dystra. Exporten förväntas vara svag fram till slutet av 2010 då vi ser en återhämtning i global efterfrågan. De svenska hushållen drabbas kraftigt genom stigande arbetslöshet och företagen drar ned på sina investeringar. Riksbanken väntas svara på detta genom att hålla styrräntan låg under en lång tid.
  • USA - Återhämtningen kommer förmodligen först 2011 och endast under förutsättning att banksystemet börjar fungera. Arbetslösheten fortsätter att stiga medan den underliggande inflationen faller under nollstrecket i mitten av nästa år. Styrräntan ligger kvar på rekordlåg nivå samtidigt som myndigheterna kompletterar med andra extraordinära åtgärder.
  • Euroområdet - Vi räknar med stora BNP-tapp också i EMU. Krympande vinster och fallande kapacitetsutnyttjande gör att vi spår fallande investeringar under hela 2009. Arbetslösheten kommer att stiga kraftigt och ytterligare penningpolitisk stimulans är att vänta.
  • Tillväxtmarknaderna - Kina har bättre möjligheter att stå emot krisen än andra stora ekonomier. Vi räknar med fortsatt robust tillväxt men tror knappast att Kina ensamt kan lyfta världen ur recessionen grepp. Även Indien fortsätter att växa. Brasilien och Ryssland är mer beroende av den globala konjunkturen via råvarumarknaderna som dock har piggnat till på sista tiden. Resten av Östeuropa tyngs av bankproblem och den svaga ekonomin i Tyskland och EMU.

Jan Häggström, chefsekonom, 08- 701 1097, mobil 070-761 4366