Handelsbanken publicerar klimatrapport kopplad till utlåning

Under 2021 har banken tagit flera steg framåt i klimatarbetet. Vi har satt ambitiösa klimatmål, ställt oss bakom Net-Zero Banking Alliance, flyttat våra index-fonder till Parislinjerade index och åtagit oss att låta Science Based Targets initiative (SBTi) validera våra klimatmål. Och nu tar vi ytterligare ett viktigt steg och publicerar en klimatrapport med koppling till vår utlåning.

Klimatförändringen är vår tids kanske största utmaning och vi ser ett stadigt ökande intresse och krav kring hur finansbranschen hanterar risker och möjligheter kopplade till förändringarna. För att bidra till att möta behovet av ökad kunskap kring dessa frågor, har Handelsbanken publicerat en klimatrapport som omfattar bankens utlåning och är upprättad i enlighet med de globala rekommendationerna från Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD).

- Att fördjupa vår kunskap, göra analyser och att vara transparenta, är en viktiga delar av vårt hållbarhetsarbete. Förståelse är en av nycklarna till vår egen hållbarhetsresa, men också till att kunna stötta våra kunders hållbarhetsutveckling - inte minst när det gäller att bromsa, men också hantera effekterna av, klimatförändringarna. Och just det, tror och hoppas vi att den här rapporten kan bidra till, säger Catharina Belfrage Sahlstrand, hållbarhets- och klimatchef på Handelsbanken.

Rapporten innehåller bland annat bankens första framåtblickande analys av framtida risker kopplade till klimatförändringar. Analysen avser specifikt bankens fastighetsutlåning i Göteborg, ett område som pekats ut av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som en av de platser i Sverige där det finns betydande klimatrisker.

Läs rapporten

Öppna bifogad PDF för att läsa rapporten.