Handelsbanken satsar i Nederländerna

Efter flera års stadig tillväxt för Handelsbanken i Nederländerna, bildar nu banken en regionbank i landet. Nederländerna får också status som en av bankens hemmamarknader vid sidan av Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien.

– Vi ser stora möjligheter att fortsätta växa här i Nederländerna. Marknaden påminner om den i Storbritannien med ett fåtal stora, centraliserade banker. Vi öppnar kontor och arbetar decentraliserat nära kunden, säger Mikael Sørensen, ansvarig för Handelsbankens verksamhet i Nederländerna.

Handelsbanken har varit verksam i Nederländerna i mer än tio år. Det första bankkontoret med tjänster för lokala kunder öppnade för fem år sedan. Handelsbanken har idag 15 kontor i landet: från Groningen i norr till Maastricht i söder, och från Twente i öst till Rotterdam och Amsterdam i väst.

– Vår affärsmodell fungerar bra i Nederländerna. Vi attraherar bra kunder med en välordnad ekonomi. De uppskattar att vi inte har bonusar eller säljmål. De vill kunna gå in på sitt lokala kontor för att få hjälp med allt ifrån bolån till större affärer. Man uppskattar mycket de personliga kontakterna, säger Mikael Sørensen.

Handelsbanken har i dag 105 anställda i Nederländerna. Utlåningen – både till företag och privatpersoner – var vid det senaste årsskiftet 14 miljarder kronor.

För ytterligare information kontakta:
Mikael Sørensen, chef för regionbanken i Nederländerna, +316 278 67 587
Mikael Hallåker, Chef Investor Relations i Handelsbanken, 08-701 56 63, 070-266 29 95

Informationen är sådan som Handelsbanken ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 februari 2013 klockan 06.45.

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se

Taggar: