Handelsbanken sätter nytt lås på sina bank- och kreditkort

Handelsbankens kunder får nu nya möjligheter att själva låsa och låsa upp sina kort.
   Tidigare har kortkunderna i Handelsbanken kunnat öppna och stänga sina kort för Internet. Nu inför Handelsbanken samma möjlighet för köp och uttag utomlands.
    - Ett enkelt, men mycket effektivt skydd mot de i särklass vanligaste kortbedrägerierna, säger Carl Renström på Handelsbankens Korttjänster.

Sedan Handelsbanken införde chip på sina kort har kortbedrägerier utförda i Sverige nästan upphört helt.

- I takt med att allt fler inköpsställen nu har bytt till chipläsare, blir problemen i Sverige allt mindre. Bedragarna använder nu istället korten i länder som ännu inte infört den nya chiptekniken. Över 95 procent av de brott som drabbar våra kortkunder, är brott utförda utomlands eller på Internet, säger Carl Renström

Han understryker att om man varit normalt aktsam, så förlorar man dock inga pengar.

- Vi ersätter våra kunder, men obehaget; att någon obehörig varit inne på ens konto, går inte att riktigt kompensera för.

- Väldig få kunder drabbas men det finns även en oro hos en del av våra kunder som aldrig blivit utsatta och den oron är kanske det främsta skälet till att vi nu inför det nya kortlåset. Vi vill öka trygghetskänslan och också ge kunderna själva en möjlighet att ha mer kontroll över sina kort.

Med ett enkelt musklick - eller ett telefonsamtal - kan nu kunderna själva öppna kortet inför utlandssemestern och sedan stänga det när de kommer hem. På liknande sätt gör många av Handelsbankens kunder med redan den befintliga låsbarheten vid Internetköp - låser upp kortet omedelbart före köpet och låser det igen efteråt.

För ytterligare information kontakta:

Carl Renström, chef Handelsbanken Korttjänster
Stefan Holes, Handelsbanken Korttjänster