Handelsbankens årsstämma 2022

Svenska Handelsbanken AB har idag, den 23 mars 2022, hållit årsstämma. Stämman genomfördes med poströstning, utan fysiskt deltagande.

Styrelse och revisorer

Vid årsstämman omvaldes Jon Fredrik Baksaas, Stina Bergfors, Hans Biörck, Pär Boman, Fredrik Lundberg, Kerstin Hessius, Ulf Riese, Arja Taaveniku och Carina Åkerström som ledamöter i styrelsen. Som ny ledamot i styrelsen valdes Hélène Barnekow. Pär Boman omvaldes till styrelsens ordförande.

Årsstämman beviljade styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet.

I enlighet med valberedningens förslag valdes PricewaterhouseCoopers AB och Ernst & Young AB till revisorer med huvudansvarig revisor för PricewaterhouseCoopers AB, auktoriserade revisorn Johan Rippe och för Ernst & Young AB auktoriserade revisorn Åsa Lundvall.

Arvoden

Styrelsens arvode fastställdes i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet fördelas enligt följande: ordförande 3 640 tkr, vice ordförande 1 040 tkr, övriga ledamöter 745 tkr.
För utskottsarbete utgår följande arvoden per ledamot: ersättningsutskottet 140 tkr, kreditkommittén 440 tkr till ledamot och 495 tkr till ordföranden, UK-kommittén 440 tkr till ledamot och 495 tkr till ordföranden, riskutskottet 440 tkr till ledamot och 545 tkr till ordföranden, revisionsutskottet 440 tkr till ledamot och 545 tkr till ordföranden. Styrelseledamöter som är anställda i Handelsbanken ska inte erhålla något arvode.

Arvode till revisorerna fastställdes i enlighet med valberedningens förslag att utgå enligt godkänd räkning.

Resultat- och balansräkning, ersättningsrapport

Årsstämman fastställde resultaträkningen, balansräkningen, koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2021 och godkände styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare för 2021.

Utdelning mm

Årsstämman biföll vidare styrelsens förslag om utdelning med 5,00 kronor per aktie och att resterande vinstmedel överförs till nästa år. Avstämningsdag bestämdes till 25 mars 2022.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade styrelseledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet.

Förvärv och avyttring av egna aktier

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att fram till årsstämman 2023 besluta om förvärv och avyttring av A- och/eller B-aktier i Handelsbanken. Förvärv får ske av högst 120 miljoner aktier. Antalet kan justeras på grund av vissa bolagshändelser.
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag även att banken för bankens värdepappersrörelse fram till nästa årsstämma äger förvärva egna A- och/eller B-aktier till bankens handelslager. Innehavet av sådana aktier får inte vid någon tid överstiga två procent av samtliga aktier i Handelsbanken.

Bemyndigande att besluta om emission av konvertibla primärkapitalinstrument

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till årsstämman 2023 besluta om emission av konvertibler i enlighet med styrelsens förslag, varvid det antal aktier som kan tillkomma vid konvertering inte får överstiga 198 002 849 aktier. Antalet kan justeras på grund av vissa bolagshändelser.

Övriga beslut

Årsstämman godkände styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Årsstämman beslutade att fastställa instruktionen för valberedningens arbete samt justera formerna för utseende av valberedning.

Årsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag att utse Ernst & Young AB till revisor i vissa stiftelser med anknuten förvaltning.

Årsstämman avslog de två aktieägarförslag som framlagts.

Protokoll

Protokoll från årsstämman kommer att finnas tillgängligt på bankens hemsida under www.handelsbanken.com/bolagsstamma inom två veckor.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Wasteson, chefsjurist +46 8 22 92 20
Peter Grabe, chef Investor Relations, +46 70 559 11 67
Viktoria Aastrup, chef Press och samordning, +46 73 043 51 59

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com