Handelsbankens årsstämma 2024

Svenska Handelsbanken AB har idag, den 20 mars 2024, hållit årsstämma.

Styrelse och revisorer

Vid årsstämman omvaldes Jon Fredrik Baksaas, Hélène Barnekow, Stina Bergfors, Hans Biörck, Pär Boman, Kerstin Hessius, Fredrik Lundberg och Ulf Riese som ledamöter i styrelsen. Louise Lindh valdes till ny styrelseledamot. Pär Boman omvaldes till styrelsens ordförande.

I enlighet med valberedningens förslag omvaldes PricewaterhouseCoopers AB och Deloitte AB till revisorer med huvudansvarig revisor för PricewaterhouseCoopers AB auktoriserade revisorn Magnus Svensson Henryson och för Deloitte AB auktoriserade revisorn Malin Lüning.

Arvoden

Styrelsens arvode fastställdes i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet fördelas enligt följande: ordförande 3 900 tkr, vice ordförande 1 110 tkr, övriga ledamöter 795 tkr vardera.

För utskottsarbete utgår följande arvoden per ledamot: ersättningsutskottet 140 tkr till ledamot och 140 tkr till ordföranden, kreditkommittén 475 tkr till ledamot och 540 tkr till ordföranden, UK-kommittén 450 tkr till ledamot och 510 tkr till ordföranden, riskutskottet 475 tkr till ledamot och 600 tkr till ordföranden, revisionsutskottet 475 tkr till ledamot och 600 tkr till ordföranden. Styrelseledamöter som är anställda i Handelsbanken ska inte erhålla något arvode.

Arvode till revisorerna fastställdes i enlighet med valberedningens förslag att utgå enligt godkänd räkning.

Resultat- och balansräkning, samt ersättningsrapport

Årsstämman fastställde resultaträkningen, balansräkningen, koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2023 och godkände styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare för 2023.

Utdelning

Årsstämman biföll vidare styrelsens förslag om en utdelning om 13 kronor per aktie, varav 6,50 kronor i ordinarie utdelning, och att resterande vinstmedel överförs till nästa år. Avstämningsdag bestämdes till fredagen den 22 mars 2024.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade styrelseledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet.

Förvärv och avyttring av egna aktier

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att fram till årsstämman 2025 besluta om förvärv och avyttring av A- och/eller B-aktier i Handelsbanken. Förvärv får ske av högst 120 miljoner aktier. Antalet kan justeras på grund av vissa bolagshändelser.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag även att banken för bankens värdepappersrörelse fram till nästa årsstämma äger förvärva egna A- och/eller B-aktier till bankens handelslager. Innehavet av sådana aktier får inte vid någon tid överstiga två procent av samtliga aktier i Handelsbanken.

Bemyndigande att besluta om emission av konvertibla primärkapitalinstrument

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till årsstämman 2025 besluta om emission av konvertibler i enlighet med styrelsens förslag, varvid det antal aktier som kan tillkomma vid konvertering inte får överstiga 198 002 849 aktier. Antalet kan justeras beroende av vissa bolagshändelser.

Ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ta bort föreskriften om rösträttsbegränsning i § 12 i bolagsordningen, så att aktiebolagslagens huvudregel om rösträtt för samtliga aktier som ägs eller företräds i stället ska gälla.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman godkände styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Övriga beslut

Årsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag att utse KPMG AB till revisor i samtliga stiftelser med anknuten förvaltning.

Årsstämman avslog det aktieägarförslag som framlagts.

Protokoll

Protokoll från årsstämman kommer att finnas tillgängligt på bankens webbplats www.handelsbanken.com/bolagsstamma inom två veckor från dagens datum.

För ytterligare information, kontakta:
Pär Boman, styrelsens ordförande, +46 8 22 92 20
Tobias Larsson, styrelsesekreterare, +46 8 22 92 20
Mats Olsson, pressansvarig, +46 70 688 07 99

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: https://www.handelsbanken.com