Handelsbankens bokslutskommuniké

Externa intäkter och kostnader i de verksamheter i Danmark och Finland som avses att avyttras redovisas som resultat från avvecklad verksamhet. Om inte annat anges, avser beskrivningar i kommunikén den kvarvarande verksamheten. Resultaträkning enligt tidigare uppställning återfinns i Faktaboken på sid 29.

januari – DECEMBER 2021

Januari - december 2021
- jämfört med januari - december 2020

• Årets resultat ökade 25% till 19 543 mkr (15 588). Årets resultat från kvarvarande verksamhet ökade 29% till 18 848 mkr (14 557).
  • Resultatet per aktie ökade 25% till 9,86 kr (7,87).
  • Räntabiliteten på eget kapital steg till 11,8% (10,0).
  • Rörelseresultatet ökade 25% till 23 475 mkr (18 797).
  • Räntenettot ökade 1% till 29 391 mkr (29 079).
  • Provisionsnettot ökade 18% till 11 458 mkr (9 670). Provisionsintäkterna från fondförvaltning ökade 36%.
  • Intäkterna steg 7% till 43 347 mkr (40 368).
  • Kostnaderna sjönk 5% till -19 843 mkr (-20 927). Justerat för reservering till Oktogonen, jämförelsestörande poster samt valutakursförändringar ökade kostnaderna 3% eller 603 mkr, vilket helt förklaras av 718 mkr i ökade utvecklingskostnader.
  • K/I-talet förbättrades till 45,8% (51,8).
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,00% (0,03).
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 19,4% (20,3).
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 5,00 kronor per aktie.

Fjärde kvartalet 2021
- jämfört med tredje kvartalet 2021

• Periodens resultat uppgick till 5 236 mkr (5 193). Periodens resultat från kvarvarande verksamhet ökade 9% till 5 311 mkr (4 875).
  • Resultatet per aktie uppgick till 2,64 kr (2,62).
  • Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 12,5% (12,4).
  • Rörelseresultatet steg 4% till 6 369 mkr (6 127).
  • Räntenettot ökade 2% till 7 503 mkr (7 353).
  • Provisionsnettot ökade 10% till 3 163 mkr (2 867). Provisionsintäkterna från fondförvaltning ökade 7%.
  • Intäkterna steg 7% till 11 561 mkr (10 854).
  • Kostnaderna ökade 13% till -5 187 mkr (-4 600). Justerat för reservering till Oktogonen steg kostnaderna 5% eller 249 mkr, vilket främst förklaras av 206 mkr i ökade utvecklingskostnader.
  • K/I-talet uppgick till 44,9% (42,4).
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,00% (0,01).
  • Affärsvolymerna kopplade till bankens hållbarhetsarbete fortsatte att växa. Under året ökade volymen gröna lån med 45% till 31,1 mdkr (21,4), varav gröna bolån ökade med 61% till 8,7 mdkr (5,4).

Engångs- och särskilda poster: I fjärde kvartalet 2021 bokades dels en engångsintäkt om 408 mkr från försäljningen av kortinlösenverksamheten, dels en reservering till Oktogonen med -64 mkr. I tredje kvartalet gjordes en upplösning av tidigare reservering till Oktogonen med +263 mkr. Under 2021 bokades en reservering till Oktogonen med -69 mkr (-213). Under 2020 bokades en avsättning till en omstruktureringsreserv på -1 470 mkr samt en nedskrivning av IT-system med -38 mkr.

Från klockan 7.00 finns bildpresentationen till dagens presskonferens tillgänglig på bankens hemsida handelsbanken.com/ir

Ytterligare information lämnas av:

Carina Åkerström, President and Group Chief Executive

Carl Cederschiöld, CFO

Peter Grabe, Head of Investor Relations

Tel: 08-701 11 67, peter.grabe@handelsbanken.se

Denna information är sådan information som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 februari 2022 klockan 7.00 CET.

För mer information om Handelsbanken hänvisas till handelsbanken.com

Taggar: