Handelsbankens delårsrapport januari – mars 2023

Januari – mars 2023

• God kapital- och likviditetsposition skapar långsiktig stabilitet
  • 57% ökning i underliggande resultat jämfört med föregående år
  • Stigande intäkter och god kostnadskontroll
  • Förbättrat K/I-tal samtidigt som investeringstakten i tillväxt- och lönsamhetsgenererande IT- och affärsutveckling ökat
  • God kreditkvalitet med kreditförlustnivå på 0,01%
  • 15,0% avkastning på eget kapital

* Jämförelsestörande poster: Finansieringskostnad relaterad till avvecklad verksamhet i Finland (räntenetto) -295 mkr (kvartal 4 2022), 125 mkr (kvartal 1 2022); Oktogonen (personalkostnader) -202 mkr (kvartal 1 2023), -51 mkr (kvartal 4 2022), -87 mkr (kvartal 1 2022); löneskatt på pension (personalkostnader) -152 mkr (kvartal 4 2022); realisationsvinst från försäljning av fastigheter (övriga intäkter) 1 059 mkr (kvartal 1 2022) samt valutakurseffekter vilka framgår av tabeller på sid 6 respektive sid 8.

Från klockan 06.30 finns bildpresentationen till dagens presskonferens tillgänglig på bankens hemsida handelsbanken.com/ir

Ytterligare information lämnas av:

Carina Åkerström, President and Group Chief Executive

Carl Cederschiöld, CFO

Peter Grabe, Head of Investor Relations

Tel: 08-701 11 67, peter.grabe@handelsbanken.se

Denna information är sådan information som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2023 klockan 06.30 CET.

För mer information om Handelsbanken hänvisas till handelsbanken.com

Taggar: