Handelsbankens delårsrapport Januari – september 2023

• Rörelseresultatet ökade med 42% till 27 265 mkr (19 251)
  • Räntabiliteten på eget kapital steg till 16,2% (12,5)
  • K/I-talet förbättrades till 36,8% (42,3)
  • Fortsatt god kreditkvalitet med kreditförlustnivå på 0,01% (0,00)
  • Stark finansiell ställning med kärnprimärkapitalrelation på 19,4% (19,0)

* Jämförelsestörande poster: Återföring av inbetald moms i samband med försäljning av kortinlösenverksamhet (övriga intäkter) 141 mkr samt (provisionsnetto) 17 mkr (Q2 2023); Finansieringskostnad relaterad till avvecklad verksamhet i Finland (räntenetto) -60 mkr (kvartal 3 2022), 24 mkr (kvartal 2 2022), 125 mkr (kvartal 1 2022); Oktogonen (personalkostnader) -202 mkr (kvartal 1 2023), -50 mkr (kvartal 2 2022), -87 mkr (kvartal 1 2022); realisationsvinst från försäljning av fastigheter (övriga intäkter) 1 059 mkr (kvartal 1 2022) samt valutakurseffekter vilka framgår av tabeller på sid 6 respektive sid 7.

Från klockan 07.00 finns bildpresentationen till dagens presskonferens tillgänglig på bankens hemsida handelsbanken.com/ir

Ytterligare information lämnas av:
Carina Åkerström, President and Group Chief Executive

Carl Cederschiöld, CFO

Peter Grabe, Head of Investor Relations
Tel: 08-701 11 67, peter.grabe@handelsbanken.se

Denna information är sådan information som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 oktober 2023 klockan 07.00 CET.

För mer information om Handelsbanken hänvisas till handelsbanken.com

Taggar: