Handelsbankens Parislinjerade indexfonder mörkgröna igen

Nu har EU-kommissionen kommit med klargöranden kring hållbara investeringar och mer detaljer kring fonder som följer Parislinjerade index. Beskedet innebär att Handelsbanken Fonder återigen väljer att redovisa sina Parislinjerade indexfonder enligt artikel 9.3, så kallade mörkgröna.

”Ett viktigt steg på vägen mot målet om nettonollutsläpp i våra portföljer till år 2040 och att allt kapital ska förvaltas i enlighet med Parisavtalets målsättningar”, säger Emma Viotti, produktchef på Handelsbanken Fonder.

Redan 2020 påbörjade Handelsbanken Fonder arbetet med att anpassa sina indexfonder till index som är i linje med Parisavtalets klimatmål och 2021 flyttades sju av fondbolagets indexfonder till så kallade Parislinjerade index (Paris Aligned Benchmarks).

Mot bakgrund av att det rådde osäkerhet kring hur Parislinjerade index skulle redovisas enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar i den finansiella sektorn (SFDR) valde Handelsbanken Fonder i december 2022 av försiktighetsskäl att redovisa fonderna enligt artikel 8.

EU-kommissionen har, enligt Handelsbanken Fonders uppfattning, nu tydliggjort att fonder som följer Parislinjerade index uppfyller kraven på en hållbar investering och kan redovisas som artikel 9.3. Det vill säga fonder som har minskning av koldioxidutsläpp och andra växthusgaser som mål.

”Det känns väldigt glädjande att vi äntligen fått det tydliggörande vi väntat på och nu åter kan redovisa våra Parislinjerade indexfonder som mörkgröna”, säger Emma Viotti.

EU-kommissionens besked medför att Handelsbanken Fonder per den 12 maj 2023 redovisar nedanstående sju fonder med ett samlat kapital om cirka SEK 200 miljarder, per utgången av april 2023, som mörkgröna artikel 9.3 fonder:

Handelsbanken Global Index Criteria
Handelsbanken USA Index Criteria
Handelsbanken Europa Index Criteria
Handelsbanken Emerging Markets Index
Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria
Handelsbanken Norden Index Criteria
Handelsbanken Norge Index Criteria

För mer information, vänligen kontakta:
Handelsbankens pressavdelning, +46 8 701 80 18

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com

Om risk:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtiden. Fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du satt in. En fond med risknivå 5-7 enligt fondens faktablad, kan variera kraftigt i värde till följd av fondens sammansättning och förvaltningsmetodik. Sammanfattning av investerares rättigheter samt informationsbroschyr, fondbestämmelser och faktablad för respektive fond.