Handelsbankens styrelse korrigerar mediauppgifter

Handelsbankens styrelse har träffat en överenskommelse med den avgående VDn Pär Boman om två års fortsatt anställning i banken med bibehållen lön. Därefter upphör anställningen. Mediauppgifter om att Pär Boman är uppsagd är således felaktiga.

Pär Boman har varit mycket framgångsrik som verkställande direktör för Handelsbanken. Under hans ledning, har banken de gångna nio åren förstärkt sin position som en av världens absolut starkaste banker, samtidigt som banken har haft de nöjdaste kunderna och har levererat ett oöverträffat aktieägarvärde. Mot den bakgrunden, vände sig därför några av Handelsbankens största ägare till bankens styrelse, där man önskade föreslå valberedningen att nominera Pär Boman till styrelsens ordförande. Detta eftersom Handelsbankens nuvarande ordförande Anders Nyrén meddelat valberedningen att han avböjt omval som ordförande i banken, då huvudägarna i Industrivärden föreslagit att han väljs till ny ordförande i Industrivärden.

Överenskommelsen med Pär Boman innebär fortsatt anställning i två år och att han ska stå till förfogande som ordförande i banken – om årsstämman väljer honom - samt att han ska leda utövandet av en aktiv ägarroll i bankens innehavsbolag. De styrelsearvoden som Pär Boman uppbär i denna roll skall inlevereras till banken alternativt att avräkning sker mot lönen i det fall han mottar arvoden direkt.   Vidare har Pär Boman meddelat Handelsbankens valberedning att, om han väljs till ordförande, kommer han att avstå arvodet.

Det är styrelsens bedömning att denna lösning gagnar Handelsbanken och dess aktieägare eftersom Pär Boman därmed kan avsätta ungefär halva sin arbetstid till mer specifika frågor som rör banken. Detta bedöms som särskilt viktigt eftersom rollen som ordförande är och blir alltmer krävande samtidigt som en ny VD just tillträtt.

Anders Nyrén,
Handelsbankens styrelse

För ytterligare information, kontakt:
Anders Nyrén, styrelseordförande i Handelsbanken +46 (0)8 22 92 20
Johan Wallqvist, presschef i Handelsbanken +46 (0)72 206 34 50

Informationen är sådan som Handelsbanken ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 mars 2015 klockan 12.25. För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se