Handelsbankens valberedning utsedd

Enligt beslut av Handelsbankens årsstämma den 23 april 2008 skall valberedningen ha fem ledamöter. Fyra av ledamöterna ("Ägarrepresentanter") skall representera de fyra röstmässigt största aktieägarna/ägargrupperna i banken enligt ägaruppgifterna i VPC-Analys per den 31 augusti eller som på annat sätt vid denna tidpunkt visar sig tillhöra de största ägarna (de "Största Ägarna"); den femte ledamoten skall vara styrelsens ordförande.

Styrelsens ordförande har nu tagit kontakt med de fyra Största Ägarna som vardera utsett en representant att jämte ordföranden utgöra valberedning för tiden intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från nästa årsstämma. Härvid har beaktats årsstämmans beslut att i valberedningen inte skall ingå representant för företag som utgör en betydande konkurrent inom något av bankens huvudområden.

Sålunda definierade var de fyra Största Ägarna den 31 augusti 2008 Industrivärden, Stiftelsen Oktogonen, Alecta och AFA Försäkring. Valberedningens ledamöter representerar tillsammans drygt 29 procent av röstetalet för samtliga aktier i banken.

Valberedning:
Carl-Olof By, Industrivärden
Henrik Forssén, Stiftelsen Oktogonen
Bo Selling, Alecta
Lars Öhrstedt, AFA Försäkring
Hans Larsson, styrelsens ordförande, SHB

Vilka frågor valberedningen skall behandla finns beskrivet på hemsidan, www.handelsbanken.se, under rubriken Bolagsstyrning och styrelse/valberedning. Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra det med brev till adressen: Svenska Handelsbanken, Valberedningen, CJS, 106 70 Stockholm, senast den 31 december 2008.

Årsstämma 2009 för Svenska Handelsbanken kommer att hållas onsdagen den 29 april 2009.

Hans Larsson, Styrelseordförande, 08-701 3050.