Information om ryska innehav i våra fonder

Våra tankar går till alla de människor som påverkas av situationen i Ukraina. Händelseutvecklingen i Ukraina går fort och är svårförutsägbar. Situationen innebär ett mänskligt lidande och konsekvenser för världsekonomin och samhället som är svåra att överblicka. Handelsbanken Fonder följer utvecklingen noga och bevakar sanktioner och andra faktorer som kan påverka händelseutvecklingen.

Centralbanken i Ryssland har beslutat att inte tillåta utländska investerare att sälja aktier och den ryska börsen har stängts på obestämd framtid. Detta medför att vi inte kan säkerställa rätt kursvärdering på ryska aktier. Vi har därför valt att stänga fonden Handelsbanken EMEA Tema för handel tills förutsättningar för handel och värdering av ryska aktier är möjlig igen. Köp och sälj av fondandelar som registrerats efter bryttid 25 februari 2022, genomförs när fonden återigen kan kurssättas.

"Ambitionen nu är att minska andelen ryska innehav i fonden", säger Christopher Sundman som förvaltar Handelsbanken EMEA Tema.

"Emotionellt vill man inte äga ryska aktier, men samtidigt måste fondbolaget skydda befintliga fondandelsägares pengar och därför måste det ske under kontrollerade former", säger han.

Övriga fonder med investeringar i ryska aktier - Emerging Markets Index, Global Index Criteria och Tillväxtmarknad Tema - har innehav som understiger 1 procent. Fondbolaget avser att avveckla dessa så snart det är möjligt inom ramen för regelverk och fondbestämmelser. Sedan förra veckan har alla innehav i ryska obligationer avvecklats.