Internationellt prisregn för Handelsbanken Fonder

Fyra av Handelsbankens fonder har utsetts till bästa fond i en rad kategorier, i den prestigefyllda internationella rankingen Refinitiv Lipper Fund Awards.

”Vi ser det som ett bevis på att vår förvaltning levererar bra riskjusterad avkastning och erbjuder ett brett attraktivt utbud”, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog, vd Handelsbanken Fonder.

När vinnarna i 2023 års upplaga av Refinitiv Lipper Fund Awards Nordics offentliggjordes stod det klart att Handelsbanken Fonder fick ta emot ett flertal av de ärofyllda internationella utmärkelserna.

”Det är mycket glädjande och hedrande att vi återigen blivit belönade med utmärkelser från en ledande fondutvärderare”, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog.

Här är Handelsbankens vinnarfonder i Refinitiv Lipper Fund Awards Nordics 2023:

Handelsbanken Multi Asset 60, bästa fond 3 år i kategorin Mixed Asset SEK Balanced.

Handelsbanken Stiftelsefond, bästa fond 5 och 10 år i kategorin Mixed Asset SEK Balanced

Handelsbanken Hälsovård Tema, bästa fond 3 och 5 år i kategorin Equity Sector Healthcare

Handelsbanken Multi Asset 75, bästa fond 10 år i kategorin Mixed Asset SEK Aggressive

Det är fjärde året i rad som allokeringsteamet vinner utmärkelser. Sedan 2016 har teamet fått 19 olika Lipper Fund Awards.

"Vi är oerhört glada att vi ännu en gång får utmärkelser i Lipper Fund Awards. Detta bekräftar att vår strategi skapar ett värde till våra kunder och är ett kvitto på att vår långsiktighet och process ger god utdelning i förhållande till våra konkurrenter”, säger Johann Guggi, allokeringschef Handelsbanken Fonder.

Refinitiv Lipper Fund Awards har sedan lång tid tillbaka uppmärksammat de fonder med bäst riskjusterad avkastning i förhållande till likartade fonder under en tre-, fem- och tioårsperiod. Utmärkelserna bygger på deras egenutvecklade metodik som gör en oberoende bedömning av fondernas utveckling över tid.

”Vi är väldigt stolta över Hälsovård Temas utmärkelse och fortsätter vår inslagna väg på långsiktiga tematiska investeringar inom hälsovård globalt med en balanserad risk”, säger Christopher Sundman förvaltare till fonden.

Läs mer om fonderna här: https://www.handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondkurser

Om risk:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtiden. Fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du satt in. En fond med risknivå 5-7 enligt fondens faktablad, kan variera kraftigt i värde till följd av fondens sammansättning och förvaltningsmetodik. Sammanfattning av investerares rättigheter samt informationsbroschyr, fondbestämmelser och faktablad för respektive fond finns på
handelsbanken.se/fonder

Om priset:

Om Refinitiv Lipper Fund Awards (engelska):
The Refinitiv Lipper Fund Awards, granted annually, highlight funds and fund companies that have excelled in delivering consistently strong risk-adjusted performance relative to their peers. The Refinitiv Lipper Fund Awards are based on the Lipper Leader for Consistent Return rating, which is an objective, quantitative, risk-adjusted performance measure calculated over 36, 60 and 120 months. The fund with the highest Lipper Leader for Consistent Return (Effective Return) value in each eligible classification wins the Refinitiv Lipper Fund Award. For more information, see lipperfundawards.com. Although Refinitiv Lipper makes reasonable efforts to ensure the accuracy and reliability of the data used to calculate the awards, their accuracy is not guaranteed.

Läs mer här:

Refinitiv Lipper Fund Awards | Funds and Fund Management Firms

För ytterligare information kontakta:
Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18