Kundupplevelsen ännu viktigare som framgångsfaktor

Allt fler aktörer kämpar om kundernas uppmärksamhet.
"Kundupplevelsen blir därför än mer viktig som framgångsfaktor i finanssektorn", säger Malin Lignell, Handelsbankens digitaliseringsexpert, i Journal of Digital Banking.

Konkurrensen om människors uppmärksamhet är inte en bara en tävling om att erbjuda den bästa upplevelsen mellan konkurrenter inom samma sektor, utan också mellan olika branscher.

Den aktör som kan erbjuda den bästa kundupplevelsen har bättre förutsättningar för att människor ska välja att prioritera sin tid på just deras erbjudande och upplevelse.

I en stor artikel i den ansedda internationella facktidskriften Journal of Digital Banking undersöker Handelsbankens digitaliseringsexpert Malin Lignell vad denna framtidstrend innebär för innovationer inom finanssektorn.

I slutänden handlar det om att erbjuda kunder en kundupplevelse där kundens behov är i centrum, konstaterar Malin Lignell. I allt högre grad kommer den kundupplevelsen att levereras med hjälp av samarbeten i olika former ur ett bredare perspektiv än enbart samarbeten med FinTech.

”Det är trots allt kunderna som avgör vad som är en vinnande innovationsstrategi och vilken kundupplevelse som krävs för att förtjäna deras uppmärksamhet. Vilket värde något har bestäms i slutänden av den som tar emot det, inte av den som ger det”, skriver Malin Lignell i artikeln, som är daterad till april i år men publicerats i dagarna.

Tidskriften vänder sig till främst till personer i ledande befattningar inom exempelvis finans, marknadsföring, design och kommunikation.

Experter bjuds in som artikelförfattare av redaktionen för att dela med sig av insikter om hur nya och befintliga marknader, affärsmodeller och innovationer nyttjas och för att bjuda på tips och lärdomar om hur olika strategier kan omvandlas till verklighet.

”Att delta i utbytet av insikter är en viktig del i vårt ständiga arbete med att utveckla vår kundupplevelse och slå vakt om vår historiskt höga kundnöjdhet”, säger Malin Lignell.

Faktaruta:

Malin Lignell, 46 år.

Uppdrag: Katalysator för digital transformation och innovationsförmåga.

Bäst med jobbet: Att få vara en positiv drivkraft för att tillsammans med kolleger i hela banken utveckla nya sätt som fortsätter bygga långa och goda relationer med våra kunder.

Familj: Maken Martin, barnen Alexandra, 17 och William, 17 och två katter.

Intressen: Tränar brasiliansk jiujitsu, utvecklar svensk judo, seglar och umgås med familjen.