Michael Green utsedd till ny vd och koncernchef

Michael Green har idag blivit utsedd till verkställande direktör och koncernchef för Svenska Handelsbanken AB (publ). Han arbetar idag som chef för bankens verksamhet i Sverige.

Michael Green tillträder sin nya befattning den 1 januari 2024 och efterträder då nuvarande vd Carina Åkerström.

"Styrelsen har haft en mycket grundlig och omfattande process. Vi har också anlitat extern kompetens, för att utvärdera de olika kandidaterna - både externa och interna - men i slutändan var Michael det helt självklara valet. Mycket kompetent, har en lång och bred erfarenhet från snart 30 år i banken - på kontor, på investmentbanken och internationellt. Michael är en uppskattad chef som verkligen kan hela banken" säger Pär Boman, styrelsens ordförande.

Michael Green började som företagsrådgivare på kontoret i Göteborg 1994 och har sedan arbetat bland annat som chef för Handelsbanken i västra Sverige, chef för Capital Markets och chef för den amerikanska verksamheten. De senaste åren har Michael Green varit ansvarig för Handelsbanken i Sverige, den största och mest lönsamma delen av banken, som står för ungefär 70 procent av bankens resultat.

"I Sverige har han kvartal efter kvartal, radat upp rekordresultat, ökat kundnöjdheten och haft bra kontroll på kostnaderna. Det är ingen tillfällighet att vi utses till bland annat Årets Affärsbank - det ligger mycket målmedvetet och uthålligt arbete hos Michael och hans medarbetare bakom dessa framgångar" säger Pär Boman.

Michael Green har dessutom nyligen omstrukturerat hela den svenska kontorsrörelsen, där ännu mer kompetens och beslutskraft flyttats ut på kontoren, närmare kunderna.

"Jag är en varm anhängare av vårt decentraliserade arbetssätt - där tusentals medarbetare, självständigt, med hög kompetens och stora mandat tar tusentals kloka beslut, varje dag runt om i vår bank. Det är en väldigt speciell och spännande utmaning att vara chef i Handelsbanken. Att nu få förtroendet som VD och koncernchef, gör mig stolt, glad och - inte minst - mycket ödmjuk" säger Michael Green.

Michael Green tillträder den 1 januari och kommer i samband med detta bjuda in till en media- och analytikerträff (se bilaga).

Pär Boman, styrelsens ordförande  + 46 8 - 22 92 20
Mats Olsson, pressansvarig            + 46 70 - 688 07 99

Bilagor:
1. Inbjudan till press- och analytikermöte den 4 januari, 2024.
2. Presentation och CV.
3. Bildmaterial

Denna information är sådan information som Svenska Handelsbanken AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovansende kontaktpersons försorg, för offentligrande den 23 oktober 2023 klockan 07.45 CET. För mer information om Handelsbanken hänvisas till:  www.handelsbanken.se