Noll procents ränta på nytt ROT-lån - extraöppet på Handelsbanken

Handelsbankens kontor håller nu extraöppet runt om i landet.
Anledningen är kundernas stora intresse för Handelsbankens nya ROT-lån där varje hushåll kan låna upp till 100 000 kronor till noll procents ränta och utan avgifter i ett år.
- Här i Stockholm håller vartenda kontor öppet nu på lördag, säger Thommy Mossinger, regionbankschef i Stockholm.

Tanken bakom Handelsbankens ROT-lån var att hitta ett enkelt sätt att bidra till att få fart på den svenska ekonomin igen.

- Vi är ju redan den bank som betalar mest till statens Stabilitetsfond, men vi vill göra något mer. Det finns också ett egenintresse i detta; går Sverige bra, går också Handelsbanken bra, säger Thommy Mossinger.

Valet föll på att spegla en av de åtgärder regeringen vidtagit, det nya ROT-avdraget - där ett hushåll får ett avdrag värt upp till 100 000 kronor för exempelvis hantverkartjänster.

- Jag tycker det var en utmärkt åtgärd. Den är enkel och lättbegriplig, gynnar många och har flera positiva sidoeffekter. Samtidigt behöver då många låna till en ombyggnad och det är där Handelsbankens ROT-lån kommer in i bilden. Noll procents ränta och inga avgifter första året.

Handelsbankens ROT-lån är, precis som ROT-avdraget, begränsat till 100 000 kronor per hushåll, men till skillnad mot avdraget finns inga regler för vad pengarna ska användas till:

- Nej, vi litar på att våra kunder använder lånet på ett vettigt sätt. Däremot är vi noga med att kunden har en god återbetalningsförmåga. Lånet ska ligga som ett bottenlån i ett hus eller en lägenhet. Lånet löper på ett år, därefter kan kunden lösa lånet eller lägga om det med valfri bidningstid till rådande marknadsränta.

Gensvaret från kunderna har redan första veckan varit mycket stort. Runt om i Sverige håller därför Handelsbankskontoren extra öppet nu på lördag.

- Här i Stockholm har vi tio kontor som alltid har lördagsöppet, men nu på lördag har alla 95 kontor öppet, säger Thommy Mossinger.

För ytterligare information kontakta:

Thommy Mossinger, vVD, regionbankschef Handelsbanken Stockholm
Johan Lagerström, presschef