Ny förvaltare av Handelsbanken Europa Selektiv

David Cederberg tar i dag, 1 juni, över ansvaret som förvaltare av fonden Handelsbanken Europa Selektiv.

David har sedan februari i år arbetat i selektivteamet för att sätta sig in i verksamheten och processerna.

"Jag tilltalas mycket av Handelsbankens starka kultur och sunda riskhantering. Möjligheterna till samarbete i kombination med självständigt målinriktat arbete gör att det känns inspirerande att ingå i ett välmeriterat förvaltarteam där jag hoppas kunna bidra till att skapa kundnytta”, säger David.

Hans mångåriga erfarenhet av detaljerad analys och finansiell modellering av företag i flera olika branscher kommer väl till nytta inom Selektivteamets investeringsprocess.

Selektivkonceptet är särskilt intressant med dess strukturerade och analytiska tillvägagångssätt för att hitta kvalitetsbolag som kan generera uthållig avkastning, beskriver han. Något som tydligt sätts på prov i dessa tider med omvälvande förändringar i världen och dess påverkan på kapitalmarknaderna.

David Cederberg kommer senast från kapitalförvaltningen på Erik Penser Bank och har en lång och gedigen erfarenhet av finansmarknaden, främst inom aktieanalys men även förvaltning av både krediter och aktier.

”Vi är glada att ha David i vårt selektivteam. Med sin långa och breda kunskap inom området tillför han mycket till vår fondförvaltning”, säger Lisa Synning chef för Globala aktier på Handelsbanken Fonder.

Om David Cederberg

Ålder: 50

Familj: Gift med Marguerite och har fyra barn

Bor: Bromma