Ny konjunkturprognos: Stabilt Sverige i skakig omvärld

Den globala ekonomin kommer att växa starkt även i år men riskbilden är komplex. En ytterligare oljeprisuppgång kan sätta stopp för återhämtningen. Kina kan begå ett penningpolitiskt misstag och strama åt för mycket. Problemen i de så kallade PIGS-länderna kan leda till ytterligare kraftiga budgetnedskärningar och nedåtgående spiraler i dessa ekonomier. Fortsatta räntehöjningar från ECB kan förvärra problemen. Mot bakgrund av dessa risker är det lätt att bli pessimistisk men de underliggande drivkrafterna för världsekonomin är starka och därför är vi fortsatt positiva.

I USA kommer den ekonomiska återhämtningen att förbli långsam och ryckig. Amerikanska företag drar nytta av den starka tillväxten bland tillväxtmarknaderna samtidigt som hemmamarknaden är svag. Sannolikt kommer Federal Reserve höja räntan i slutet av detta år. För att förbättra effektiviteten och trovärdigheten för penningpolitiken kommer sannolikt Federal Reserve meddela en plan för hur åtstramningen ska gå till och göra utfästelser för hur besluten ska bero på den ekonomiska utvecklingen.

Den tudelade återhämtningen i EMU fortsätter med Tyskland stadigt i förarsätet stärkt av export och företagsinvesteringar. På andra håll intensifieras budgetkonsolideringen med ytterligare nedskärningar i Grekland, Portugal, Irland och Spanien, vilket tynger tillväxten. Den starka euron kommer sannolikt att minska exporttillväxten under andra halvåret av 2011. Kostnadsnedskärningar kommer fortsätta att pressa ned det inhemska inflationstrycket. Den privata sektorns konsolidering av balansräkningarna håller tillbaka kreditefterfrågan och minskar pressen på ECB att höja räntorna.

Den ekonomiska situationen i Japan var väldigt skör när den förödande tsunamin sköljde in över landet. Yenen stärktes initialt till en rekordlåg nivå gentemot USD och försvagades efter den gemensamma interventionen men har sedan dess förstärkts igen. Den japanska finansministern har sagt att regeringen bör undvika att emittera nya statsobligationer för att finansiera ytterligare budgetar. Den japanska ekonomin drabbas hårt men det kommer bara påverka den globala situationen marginellt.

För tillväxtmarknadernas del räknar vi med att tillväxten gradvis kommer ner på mer uthålliga nivåer jämfört med de imponerande ökningstakter som uppnåddes i fjol. Penningpolitisk åtstramning i kombination med en avmattning av den globala efterfrågan är nyckelfaktorerna.  Samtidigt är den inhemska efterfrågan mer robust än i de mera utvecklade ekonomierna. Asien är för närvarande världens främsta tillväxtlokomotiv men övriga regioner hjälper också till. Att hantera det underliggande inflationstrycket och fortsatta kapitalinflöden är den främsta utmaningen för många av dessa länder.

Sverige fortsätter att återhämta sig snabbt från recessionen som följde på finanskrisen. Samtidigt är arbetslösheten ännu hög och industriproduktionen fortfarande långt under nivåerna innan krisen. Produktions- och sysselsättningsgapen kommer dock minska avsevärt om den höga tillväxten kvarstår. Framöver kommer en stramare penningpolitik att bromsa in återhämtningen och motverka inhemska inflationstendenser. Kanske kommer Riksbankens räntehöjningar för fort?

valutamarknaden har dollarn hamnat i bakvattnet. Trots att det var för höga skulder i USA som utlöste den globala finanskrisen har det visat sig vara svårare att lösa skuldproblematiken i EMU. USA tog tidigt tag i problemen i finanssektorn och bankerna har idag starka balansräkningar men mycket återstår fortfarande att göra i Europa. När Fed väl bestämmer sig för att normalisera styrräntan tror vi att detta kommer att sätta igång en förstärkning av dollarn mot euron. Även med en avsevärd förstärkning av dollarn kommer USA:s exportörer att vara mer konkurrenskraftiga än många konkurrenter i EMU.

Jan Häggström, Chefsekonom
För mer information: telefon 08-701 1097, mobil 070-761 4366