Nya internationella priser till Handelsbanken Fonder

Fyra av Handelsbankens fonder har utsetts till bästa fond i en rad kategorier, i den internationella rankingen LSEG Lipper Fund Awards 2024.
”Vi är mycket stolta över att våra fonder återigen blivit belönade med utmärkelser från Lipper”, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog, vd Handelsbanken Fonder.

När vinnarna i årets upplaga av LSEG Lipper Fund Awards Nordics offentliggjordes fick Handelsbanken Fonder ta emot flera utmärkelser.

”Det är ytterligare en bekräftelse på att vi har ett attraktivt och brett fondutbud som levererar bra riskjusterad avkastning till våra kunder”, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog.

Följande fonder fick ta emot priser:

• Handelsbanken Multi Asset 100, bästa fond 5 och 10 år i kategorin Mixed Asset SEK Aggressive
  • Handelsbanken Hälsovård Tema, bästa fond 5 och 10 år i kategorin Equity Sector Healthcare
  • Handelsbanken Sverige Selektiv, bästa fond 3 år i kategorin Equity Sweden
  • Handelsbanken Stiftelsefond, bästa fond 5 och 10 år i kategorin Mixed Asset SEK Balanced

Det är femte året i rad som allokeringsteamet vinner utmärkelser. Sedan 2016 har teamet fått fler än 20 olika Lipper Fund Awards.

”Det är med stor glädje vi tar emot utmärkelserna för våra allokeringsfonder. Marknadsläget har under flera år varit utmanande, vilket gör att vi är särskilt stolta och ödmjuka. Bakom resultatet ligger en stark insats från hela teamet”, säger Pär Sjögemark, chef allokeringsförvaltningen.

LSEG Lipper Fund Awards har sedan lång tid tillbaka uppmärksammat de fonder med bäst riskjusterad avkastning i förhållande till likartade fonder under en tre-, fem- och tioårsperiod. Utmärkelserna bygger på deras egenutvecklade metodik som gör en oberoende bedömning av fondernas utveckling över tid.

”Vi fortsätter att investera i kvalitetsbolag med starka marknadsandelar och stabila finansiella nyckeltal. Jag är stolt över att fondens fina utveckling uppmärksammas", säger Ulrika Orstadius, förvaltare för Sverige Selektiv.

”Det är en ära att även i år få bekräftelse på konkurrenskraften i vår långsiktiga tematiska förvaltning inom hälsovård, en händelserik sektor med starka drivkrafter”, säger Christopher Sundman förvaltare av fonden Hälsovård Tema.

Läs mer om fonderna här: handelsbanken.se/sv/privat/spara/fonder/fondlista

Om risk:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtiden. Fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du satt in. En fond med risknivå 5-7 enligt fondens faktablad, kan variera kraftigt i värde till följd av fondens sammansättning och förvaltningsmetodik. Sammanfattning av investerares rättigheter samt informationsbroschyr, fondbestämmelser och faktablad för respektive fond finns på handelsbanken.se/fonder

Om priset:

About LSEG Lipper Fund Awards:
The LSEG Lipper Fund Awards, granted annually, highlight funds and fund companies that have excelled in delivering consistently strong risk-adjusted performance relative to their peers. The LSEG Lipper Fund Awards are based on the Lipper Leader for Consistent Return rating, which is an objective, quantitative, risk-adjusted performance measure calculated over 36, 60 and 120 months. The fund with the highest Lipper Leader for Consistent Return (Effective Return) value in each eligible classification wins the LSEG Lipper Fund Award. For more information, see lipperfundawards.com. Although LSEG Lipper makes reasonable efforts to ensure the accuracy and reliability of the data used to calculate the awards, their accuracy is not guaranteed.

För ytterligare information kontakta:
Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

För mer information om Handelsbanken se: www.handelsbanken.com/sv