Preliminärt beslut angående 2023 års översyns- och utvärderingsprocess

Finansinspektionen har informerat Handelsbanken om sitt preliminära beslut avseende översyns- och utvärderingsprocessen (ÖUP) för 2023.

Enligt det preliminära beslutet kommer Handelsbankens Pelare 2-krav (P2R) att öka med cirka 0,5 procentenheter avseende kärnprimärkapital (CET1). Ökningen är framförallt kopplad till ett temporärt påslag för den pågående översynen av IRK-modeller. Samtidigt flyttas riskviksgolvet för kommersiella fastigheter från P2R till Pelare 1, vilket ökar det riskvägda exponeringsbeloppet (REA) medan det nominella kapitalkravet minskar marginellt.

Enligt det preliminära beslutet
kommer även Pelare 2-vägledningen (P2G) för riskvägda tillgångar minska med 0,5 procentenheter (från 1,0 procent) medan P2G för bruttosoliditet ökar med 0,05 procentenheter (från 0,45 procent).

Handelsbanken kommer att bemöta Finansinspektionens preliminära beslut, varefter myndigheten fattar sitt slutgiltiga beslut. Detta träder i kraft 30 september 2023.

För ytterligare information kontakta:

Peter Grabe, chef Investor Relations, +46 70 559 11 67

Viktoria Aastrup, chef Group External Communications and Media Relations, +46 73 043 51 59

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com