Premiär för Handelsbankens programserie Bolånekollen

Handelsbanken lanserar en ny programserie, Bolånekollen, där bankens experter svarar på frågor om bolån och boendeekonomi.

”Många kunder vänder sig till oss för råd och stöd, inte minst i oroliga tider. Just nu är efterfrågan extra stor och vi är förstås glada över att kunna bidra med vår expertis och skapa trygghet”, säger Elin Fornbrandt som är programledare för Bolånekollen.

Den senaste tidens händelser har stor inverkan på svenska hushålls boendeekonomi. Riksbankens höjning av styrräntan, stigande energipriser, politiska förslag om åtgärder för att minska hushållens utgifter och diskussioner om tillfällig amorteringsfrihet.

”All den här informationen är viktig, men kan vara utmanande att ta till sig. Det kan vara svårt att reda ut vad som är relevant för den egna situationen. I Handelsbanken har vi experter som jobbar med de här frågorna varje dag och i Bolånekollen ger vi svar på de vanligaste frågorna vi får från både kunder och media just nu”, säger Elin Fornbrandt.

I första programmet förklarar Claes Måhlén, chefsstrateg på Handelsbanken, varför Riksbanken höjer styrräntan och hur det kan påverka dem som har bolån eller tänker ta ett bolån inom en snar framtid. Claes Måhlén presenterar också vad Handelsbanken och marknaden väntar sig ska hända med räntorna framöver.

Stigande energipriser och tillfälliga amorteringsuppehåll väcker också många frågor från kunder och media.

”Här ska man ha i åtanke att det inte finns en lösning som passar alla. Vi vill därför dela med oss av våra experters kunskap för att ge tittaren underlag att fatta de ekonomiska beslut som är bra för just hans eller hennes situation”, säger Elin Fornbrandt.

Läs mer och se första avsnittet HÄR.

För mer information, kontakta:

Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, 08-701 10 00