Stadshypoteks delårsrapport januari - juni 2009

RESULTAT

Januari till juni 2009 jämfört med motsvarande period föregående år
Stadshypoteks rörelseresultat ökade med 1 155 mnkr och uppgick till 3 020 mnkr (1 865). Stadshypoteks filial i Norge ingår från och med augusti 2008 och bidrog med 211 mnkr första halvåret. Exklusive filialen i Norge ökade rörelseresultatet med 944 mnkr. Räntenettot ökade med 1 349 mnkr, varav 229 mnkr avsåg filialen i Norge. Ökningen av räntenettot berodde på ökade volymer samt på förbättrade marginaler, bland annat till följd av att bolagets goda position i fundingmarknaden resulterade i låga upplåningskostnader. Nettoresultatet av finansiella transaktioner minskade med 175 mnkr till 31 mnkr (206), vilket främst berodde på att orealiserad marknadsvärdesförändring avseende tillgångar och skulder som omfattas av säkringsredovisning samt derivat under motsvarande period föregående år påverkades positivt av stigande marknadsräntor.

Kostnaderna uppgick till 106 mnkr (90). Kreditförluster uppgick netto till 22 mnkr (28), vilket motsvarar en kreditförlustnivå på -0,01% (-0,01) av utlåningen. Osäkra fordringar, före avdrag för reserv för sannolika kreditförluster, uppgick till 143 mnkr (247). Av dessa var 50 mnkr (62) oreglerade samt 93 mnkr (185) sådana krediter för vilka låntagarna betalar ränta och amorteringar, men som ändå bedöms osäkra. Härutöver fanns oreglerade fordringar på 807 mnkr (490) som inte bedöms vara osäkra. Efter avdrag för specifik reservering -51 mnkr (-76) och gruppvis reservering -11 mnkr (-) för sannolika kreditförluster uppgick osäkra fordringar till 81 mnkr (171).

Andra kvartalet 2009 jämfört med första kvartalet 2009
Stadshypoteks rörelseresultat för det andra kvartalet 2009 ökade med 178 mnkr och uppgick till
1 599 mnkr (1 421). Exklusive filialen i Norge ökade rörelseresultatet med 173 mnkr.

Räntenettot uppgick till 1 592 mnkr (1 493), varav 117 mnkr (112) avsåg filialen i Norge. Den underliggande ökningen på 94 mnkr förklaras delvis av ökade volymer på såväl privat- som företagsmarknaden samt på ökade marginaler på företagsmarknaden, men också av bolagets goda ställning i fundingmarknaden. Den genomsnittliga marginalen på privatmarknaden uppgick under kvartalet till 0,64% (0,66). Nettoresultatet av finansiella transaktioner ökade med 67 mnkr till 49 mnkr (-18).

UTLÅNINGSTILLVÄXT
Stadshypoteks utlåningsvolym fortsatte att öka under perioden. Utlåningen till allmänheten ökade under det första halvåret med 34 mdkr till 650 mdkr (615). Jämfört med motsvarande period föregående år steg utlåningsvolymen med 104 mdkr, varav 47 mdkr är hänförligt till filialen i Norge. Stadshypoteks marknadsandel på privatmarknaden i Sverige uppgick till ca 25% och på företagsmarknaden till ca 30%.

KAPITALTÄCKNING
Kapitaltäckningsgraden enligt Basel II uppgick till 36,5% (39,8) och primärkapitalrelationen enligt Basel II var 25,4% (28,2). Ytterligare information om kapitaltäckning lämnas i avsnittet Kapitalbas och kapitalkrav.

RATING
Stadshypoteks rating var oförändrad, med s k "stable outlook".

Stadshypotek

Långfristig
Kortfristig
Moody's
Aa1
P-1
Standard & Poor's
AA-
A-1+
Fitch
AA-
F1+
Säkerställda
obligationer

Moody's

Aaa

REDOVISNINGSPRINCIPER
Redovisningen följer av EU antagna redovisningsstandarder från IASB. Därutöver tillämpas även vad som följer av lagen om årsredovisning i kreditinstitut och värdepappersbolag (ÅRKL) samt redovisningsföreskrifter utfärdade av Finansinspektionen.

Redovisningsprinciperna är oförändrade jämfört med senaste årsredovisningen.

Stockholm den 21 juli 2009

Lars Kahnlund

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk: