Styrelsen föreslår att beslutet om utdelning senareläggs

Handelsbankens årsstämma kommer att genomföras som planerat onsdagen 25 mars 2020. Styrelsens tidigare bedömning av utdelningsnivån för 2019 kvarstår. Slutligt ställningstagande avseende utdelningen sker emellertid i samband med en extra bolagsstämma när konsekvenserna av coronapandemin kan överblickas.

Handelsbankens finansiella ställning är stark, både avseende kapital och likviditet. Styrelsen gör därför bedömningen att den tidigare föreslagna nivån på utdelning inte skulle äventyra bankens möjligheter att kunna stötta sina kunder med finansiering trots de utmanande omständigheterna.

För att bättre kunna överblicka konsekvenserna av pandemin så föreslår styrelsen dock att beslutet om utdelning inte fattas på årsstämman, utan efter sommaren. Styrelsen avser därför att i god tid kalla till en extra bolagsstämma som ska hållas senast i november 2020 för att ta ställning i frågan.

Handelsbankens årsstämma äger rum som tidigare meddelats den 25 mars klockan 10.00 i Victoriahallen, Stockholmsmässan, Mässvägen 1 i Älvsjö.

Jan Larsson, kommunikationschef, +46 73 257 85 43
Lars Höglund, chef för Investor Relations, +46 8 701 51 70, +46 70 345 51 70
Mats Olsson, tf presschef, +46 8–701 35 47, +46 70 688 07 99

Denna information är sådan information som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 mars klockan 2020 klockan 15.55 CET. För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com