Toppbetyg i kundnöjdhet till Handelsbanken på alla hemmamarknader

Handelsbanken har återigen de mest nöjda kunderna bland de stora bankerna i Sverige* och uppvisar toppresultat bland både privat- och företagskunder på samtliga hemmamarknader. Det visar den årliga branschundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex/EPSI, SKI Bank 2023.

”Personliga möten och långa relationer skapar den trygghet och stabilitet bankkunder idag efterfrågar. Kundernas betyg är det finaste kvittot vi kan få på att vårt sätt att driva bank skapar värde för våra kunder”, säger Michael Green, chef för Handelsbanken Sverige.

Handelsbanken placerar sig i topp i kundnöjdhet i Storbritannien, Norge och Nederländerna, de marknader banken är verksam på, förutom i Sverige.

I Sverige har Handelsbanken både de mest nöjda privat- och företagskunderna bland de stora bankerna. Dessutom utsågs banken nyligen till ”Årets affärsbank 2023” och ”Sveriges småföretagsbank 2023”.

Årets undersökning från SKI/EPSI visar att bankkunder vill ha möjlighet att träffa sin bank såväl digitalt som fysiskt och att det i dagens ekonomiska läge är än viktigare med en personlig relation med sin bank. Just relationen med sin rådgivare lyfts fram av kunderna och bidrar till Handelsbankens betyg.

”Nu får vi ytterligare ett kvitto både från våra kunder och potentiella kunder på konkurrenskraften i vårt erbjudande. Oavsett mötesplats står det personliga mötet i centrum, med rådgivare med stort mandat och omfattande kunskap om den enskilde kundens behov och den lokala marknaden”, säger Mikael Sørensen, CEO för Handelsbanken UK.

Bland företagskunderna uppskattas särskilt att bankens rådgivare är proaktiva i att ta kontakt och finns tillgängliga när kunden söker dialog, oavsett om kunden föredrar att mötas digitalt eller fysiskt.

”Mötet mellan människor är grunden för hur vi skapar värde till våra kunder och hur vi bygger förtroende och långa kundrelationer. Jag vill tacka våra kunder för förtroendet. Resultatet sporrar oss att fortsätta utvecklas tillsammans med er”, säger Michael Green.

Läs mer om undersökningen på Svenskt Kvalitetsindex - insikter för en hållbar framtid

*Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com