Valberedningens förslag till styrelse i Handelsbanken

Handelsbankens valberedning föreslår årsstämman 2013 att välja Anders Nyrén till ny styrelseordförande. Detta sedan nuvarande ordförande, Hans Larsson, avböjt omval.

Anders Nyrén arbetar i dag som vd för investmentbolaget Industrivärden. Han är också styrelseordförande i Sandvik samt styrelseledamot i bland annat Ericsson, SCA, SSAB och Volvo. Anders Nyrén har varit vice ordförande i Handelsbankens styrelse sedan 2001.

- Jag är oerhört stolt och glad över att få frågan om rollen som styrelseordförande i en av världens tio absolut starkaste banker, men är samtidigt väldigt ödmjuk inför uppgiften. I samband med denna förfrågan har jag sett över min arbetssituation och som ett resultat därav meddelat valberedningarna i Ericsson och SSAB att jag avböjer omval, säger Anders Nyrén.

- Att ta över ordförandeskapet efter Hans Larsson, när han nu valt att avböja omval, förpliktigar verkligen. Han har varit en synnerligen skicklig ordförande som på ett tydligt sätt bidragit till Handelsbankens fina utveckling och har under drygt 40 år gjort framgångsrika insatser på olika poster i svenskt näringsliv. Hans har arbetat i Handelsbankens styrelse sedan 1990 och som styrelsens ordförande sedan 2008. Jag förstår om han nu önskar avsluta en lång och framgångsrik karriär, säger Anders Nyrén.

Valberedningen föreslår också omval av övriga ledamöter, det vill säga: Jon Fredrik Baksaas, Pär Boman, Tommy Bylund, Lone Fønss Schrøder, Jan Johansson, Ole Johansson, Fredrik Lundberg, Sverker Martin-Löf, Bente Rathe och Charlotte Skog. Förslaget innebär att antalet styrelseledamöter minskar till elva från tidigare tolv.

Valberedningen har bestått av ordförande Carl-Olof By, Industrivärden, Henrik Forssén, Stiftelsen Oktogonen, Bo Selling, Alecta, Mats Guldbrand, ägargruppen Lundberg och styrelsens ordförande Hans Larsson. Valberedningens fullständiga förslag inklusive förslag rörande arvoden och val av revisor presenteras i kallelsen till årsstämman och kommer finnas tillgängligt på www.handelsbanken.se

Handelsbankens årsstämma hålls onsdagen den 20 mars 2013, klockan 10.00 i Grand Hôtels Vinterträdgård, ingång Royal, Stallgatan 4, Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:
Carl-Olof By, valberedningens ordförande, 08-666 64 15
Hans Larsson, styrelsens ordförande, 08-22 92 20

Informationen är sådan som Handelsbanken ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 januari 2013 klockan 08.00.

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se