XACT lanserar nya börshandlade fonder

Idag noterar XACT Fonder två nya börshandlade fonder på Stockholmsbörsen. De nya fonderna, XACT Europe Bull 2 och XACT Europe Bear 2 följer Dow Jones EURO STOXX 50 Index, vilket speglar utvecklingen av de 50 största aktierna i Euroland. Fonderna har en hävstång på två som innebär en daglig värdeökning i XACT Europe Bull 2 med ca två procent om index stiger med en procent. XACT Europe Bear 2, som har en negativ eller omvänd exponering, rör sig i motsatt riktning mot indexutvecklingen, med en hävstång på två. Fonderna handlas på Stockholmsbörsen i svenska kronor och är de enda i sitt slag i Sverige. Förvaltningsavgiften är 0,6 %. Handelsbanken, Carnegie och Erik Penser är marknadsgaranter för fonderna.

"XACT Fonder var först i världen med att lansera börshandlade fonder med hävstång och vi har idag totalt åtta hävstångsfonder, säger Henrik Norén VD för XACT Fonder. "Vi upplever en stor efterfrågan på denna fondtyp och det känns därför naturligt att nu erbjuda europeisk exponering under samma koncept."

"Dow Jones EURO STOXX 50 Index är det mest valda indexet för börshandlade produkter eftersom det erbjuder likvid exponering mot Europas ledande storbolag i en produkt" säger Ricardo Manrique, VD för STOXX Ltd. "Indexet är det logiska valet när XACT nu expanderar sitt utbud av hävstångsfonder".

XACTs hävstångsfonder är ofta de värdepapper som handlas mest på Stockholmsbörsen, Oslo Børs och Burgundy. Som den ledande utgivaren av ETFer på den nordiska marknaden erbjuder XACT Fonder för närvarande 14 börshandlade fonder på Stockholmsbörsen och Oslo Børs.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Norén, VD XACT Fonder AB, tfn: 08-701 1222