XACT lanserar nya börshandlade fonder

Fredagen den 6 november noterar XACT Fonder två nya börshandlade fonder på Stockholmsbörsen. De nya fonderna, XACT Bull 2 och XACT Bear 2, följer OMXS30(TM)-indexet, vilket speglar utvecklingen av de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Fonderna har en hävstång på 2 vilket innebär en daglig värdeökning i XACT Bull 2 med cirka två procent om index stiger med en procent. XACT Bear 2, som har en negativ eller omvänd exponering, rör sig i motsatt riktning mot indexutvecklingen, med en hävstång på 2.

"XACT Fonder var först i världen med att lansera börshandlade fonder med hävstång, de välkända fonderna XACT Bull och XACT Bear. Fonderna följer Stockholmsbörsens utveckling med en hävstång på 1,5 och är ofta bland de värdepapper som handlas mest på Burgundy och Stockholmsbörsen. Dessa fonder är också våra mest populära och det känns därför logiskt att nu utöka vårt utbud av hävstångsfonder, säger Henrik Norén, VD för XACT Fonder.

Förvaltningsavgiften är 0,6 procent per år. Handelsbanken, Carnegie och Nordea är marknadsgaranter för fonderna.

Som den ledande utgivaren av ETFer på den nordiska marknaden erbjuder XACT Fonder för närvarande 12 börshandlade fonder på Stockholmsbörsen och Oslo Börs.

Henrik Norén, VD XACT Fonder AB, tfn: 08-701 1222