XACT VINX30 byter namn till XACT Nordic 30

Den 1 december 2007 byter den börshandlade indexfonden XACT VINX30 namn till XACT Nordic 30. Fondens ISIN-kod är oförändrad. Anledningen till namnbytet är att tydliggöra fondens inriktning och exponering.

XACT Nordic 30 är en börsnoterad fond som följer VINX30 index. Fonden erbjuder en kostnadseffektiv placering som representerar utvecklingen av de 30 mest omsatta aktierna på de nordiska börserna. XACT Nordic 30 är den enda börshandlade fonden i världen som ger exponering mot den nordiska regionen.

Fonden har sedan start, 2006-05-04, avkastat 12,8 %. Den väldiversifierade Norden-exponering som fonden erbjuder har visat sig ge en bättre avkastning än Stockholmsbörsen* som för motsvarande period avkastat 3,8 %.

Börshandlade indexfonder kännetecknas främst av handel i realtid och låga avgifter. Fonderna passar därmed placerare med såväl kortsiktig som långsiktig placeringshorisont.

För ytterligare information kontakta: XACT Fonder AB, tfn: 08-701 4000.

*OMXS30-index
En fonds historiska avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i en fond kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.
XACT Nordic 30 är inte i något avseende garanterad, godkänd, emitterad eller understödd av OMX AB (publ) ("OMX") eller Oslo Børs ASA ("OB") och OMX eller OB lämnar inga, vare sig uttryckliga eller implicita, garantier med avseende på de resultat som användningen av VINX30 index kan ge upphov till eller med avseende på värdet av VINX30 index vid viss tidpunkt. VINX30 index sammanställs och beräknas av en indexberäknare på uppdrag av OMX och OB. OMX eller OB respektive indexberäknaren skall i intet fall vara ansvarig för fel i VINX30 index. OMX eller OB respektive indexberäknaren skall ej heller vara skyldig att meddela eller offentliggöra eventuella fel i VINX30 index.
VINX och VINX30 index är varumärken tillhörande OMX och OB och används enligt licens från OMX eller OB.