Sten Norinder tar över som ordförande i Handelskammaren

Report this content

Stig Claesson kliver av som ordförande för Handelskammaren Jönköping län efter fyra år.
– Det har varit en fantastisk period och jag är stolt över vad vi gjort för regionens utveckling, säger Stig.
Ny ordförande blir Sten Norinder, som de senaste åren har varit vd för Jönköping Airport.

När Handelskammaren Jönköpings län i eftermiddags höll sitt årsmöte hade ordförande Stig Claesson aviserat sin avgång.
– Jag har suttit i fyra år. Det har varit en intensiv period som på många sätt varit både lärorik och givande. För att hålla tempo i vårt arbete tror jag det är bra med ett skifte på ordförandeposten och jag tycker det känns väldigt bra att få lämna över ledartröjan till Sten Norinder. Han kommer bli hur bra som helst!

Under Stigs ledning har Handelskammaren Jönköpings län jobbat med en rad tunga och viktiga frågor för regionen. Ett stort uppdrag har varit att få till höghastighetsjärnvägen genom länet. Utvecklingen av Högskolan i Jönköping har också varit en av Handelskammarens hjärtefrågor. För två år sedan förverkligades dessutom direktflyget mellan Jönköping och Frankfurt, ett projekt som Handelskammaren i högsta grad varit delaktig i.

Ny ordförande blir näringslivsprofilen Sten Norinder, som har lång erfarenhet från ledande befattningar inom finanssektorn, privata näringslivet och den kommunala världen. Med ålderns rätt checkade han ut i våras från vd-posten på Jönköping Airport. Men ledigheten blev kortvarig.
– När jag fick frågan blev jag väldigt glad. Jag hoppas verkligen att jag ska kunna bli till nytta för regionens näringsliv. Därför tackade jag ja.

Vilken är den viktigaste frågan Handelskammaren Jönköpings län har att jobba med?
– Goda kommunikationer är alltid viktigt för en region och något som alltid finns på vår agenda. Men det viktigaste är att jag och alla andra som leder arbetet i Handelskammaren är duktiga på att lyssna av vad medlemmarna har för tankar, idéer och önskningar. Att vi jobbar med regionala frågor utesluter inte att vi också agerar i lokala frågor. Vi ska engagera oss där vi gör mest nytta för våra medlemmar. Konstigare än så är det inte!

Bildtext
Det blev ordförandebyte i dag hos Handelskammaren Jönköpings län idag. Sten Norinder, till vänster, är ny ordförande efter Stig Claesson, till höger. ”Det har varit både utvecklande och roligt att få jobba med Stig Claesson och jag tycker valberedningen har gjort en stark rekrytering i Sten Norinder”, säger Jonas Ekeroth, mitten, vd för Handelskammaren.

Stig Claesson, 0703-81 88 99
Sten Norinder, 0703-80 55 08