Borrhålsmätning med ALGIZ 8X

Lantmätare i Indien använder den stryktåliga ALGIZ 8X som del i sin geofysiska mätutrustning.

Geofysiker i Indien använder den ultrastryktåliga datorplattan Algiz 8X som en del av den lösning för resistivitets- och borrhålsmätning som har tagits fram av Integrated Geo Instruments and Services (P) Ltd. (IGIS). Algiz 8X fungerar som användarvänlig datalogger och fältdator som ansluts till geofysisk utrustning för att bedöma grundvatten i borrbrunnar, jordmånsbildning och platsegenskaper.

Geologiska mätningar under ytan

Borrbrunnar är djupa och smala och ger tillgång till vatten mellan berglagren. Dessa brunnar är normalt 50–300 meter djupa, men kan gå så långt ned som 600 meter. I Indien är borrbrunnar en viktig källa till både dricksvatten och vatten för bevattning.

Geofysikerna använder resistivitetsprofileringsverktyg för att mäta elektriska strömmar från olika delar av jorden, vattnet och berggrunden för att hitta grundvatten och mineraler som kan påverka grundvattnets kvalitet, som arsenik, nitrater och fluorid.

Alla dessa mätningar äger rum i en miljö som kan vara fuktig, varm och dammig. IGIS kunder ville ha en ultrastryktålig fältstyrenhet med en skärm som är läsbar i direkt solljus och anslutningsmöjligheter till kringutrustning. De valde Algiz 8X tack vare en prisvärd lösning, med många funktioner och bra support.

En stryktålig lösning för extrema förhållanden

Algiz 8X är en kompakt, ultrastryktålig tablet som klarar tester enligt stränga amerikanska militärstandarder, samt har hög IP-klassning. Datorplattan tål jobb i tuffa miljöer, omild behandling och fall, vatten, extrema temperaturer, höga höjder, luftfuktighet och damm.

Den har en 8-tums kapacitiv pekskärm av kemiskt förstärkt glas och displayen är fullt läsbar i alla ljusförhållanden. Enhetens inbyggda GPS/GLONASS-mottagare har den kartläggnings- och GIS-kapacitet som lantmätare kräver, och med WiFi-kapacitet underlättasar snabb delning av insamlade data. Lantmätarna kan också ta geotaggade foton av platser de arbetar på med hjälp av Algiz 8X dubbla kameror.

En komplett lösning för borrhålsmätning

IGIS erbjuder den stryktåliga surfplattan Algiz 8X som en del av sin dual-mode-enhet SSR-MP-ATSAL för ytresistivitets- och borrhålsmätning. För att använda SSR-MP-ATSAL som brunnslogg sänker man ned särskilda sonder i ett borrhål och följer de data som visas på Algiz 8X skärm.

Lösningen använder sig av strömmar och addering av signaler (stacking) för att mäta borrhålets parametrar ned till ett djup på nästan 600 meter, och den kan lagra upp till 20 000 mätningar tack vare Algiz 8X stora lagringskapacitet.

”IGIS resistivitets- och borrhålsmätningsenhet är mycket praktisk”, uppger vattenresursministeriets grundvattenenhet i Tamil Nadu, Indien. ”Vi samlar in realtidsdata på ett verkligt effektivt sätt.”

Snabbare och effektivare mätningar med hjälp av tillförlitlig stryktålig utrustning leder till bättre resursanvändning för lantmätare, geologer och geofysiker. Tid är pengar – och ”den enkla fältdatabehandlingen leder till tidsbesparingar för våra kunder”, säger K. Madhusudan, IGIS vd.