Effektiv kollektivtrafik med ALGIZ RT7

Stryktåliga tablets används som mobila routrar för biljetthantering och datautbyte i kollektivtrafiken.

Ett stort europeiskt kollektivtrafikbolag har installerat hundratals stryktåliga Algiz RT7-tablets på sina bussar – och de använder enheternas 4G/LTE-funktion för att ansluta bussarnas lokala nät till internet.

Tidigare lagrades en hel arbetsdags data ombord på varje buss, – för varje enskild dag. Det var information som resekortsaldon, antal passagerare, resmål och antal sålda biljetter. Den insamlade datan synkroniserades sedan, genom kabelanslutning med den centrala servern, under natten. Detta orsakade en del problem, särskilt för passagerare som använder resekort:

”Om en buss går i trafik kl. 06:00 på morgonen, och jag laddar mitt tomma kort med pengar från min dator eller mobiltelefon kl. 07:00, så kommer bussen endast att ha data sparad från föregående dag – när mitt resekort var tomt. En mindre förstående förare skulle kunna avvisa mig från bussen”, säger Fredrik Lööf, International Sales Manager för Handheld Europe, som har hjälpt till att ta fram den nya lösningen.

Bussar utrustade med Handhelds robusta tablet kan däremot utbyta information i realtid: bussens server uppdateras kontinuerligt med nya data från den centrala servern, och information om transaktionerna på bussen överförs direkt till det centrala systemet.

Kundanpassad och effektiv busslösning

Tillsammans med en lokal Handheld-partner utvecklade transportmyndigheten en lösning som håller bussarna uppkopplade hela dagen, oavsett var de befinner sig.

Handheld tillhandahöll två skräddarsydda inställningar för bussarnas nya Algiz RT7-tablets: Först ställde man in enheterna så att de automatiskt skulle slås på, via en el-ansluten fordonsdocka, – så när bussen startar, startas också datorn. Sedan gjorde det möjligt för varje enhet att upprätta en internetanslutning till bussen via tjudring.

Såhär fungerar det: Varje buss i systemet har sitt eget lilla lokala nätverk (LAN) där data skickas mellan bussens dator och kontrollpunkterna vid bussens dörrar. Handhelds kundanpassade och effektiva busslösning förvandlar den stryktåliga datorplattan till en mobil router, som gör att bussens lokala nätverk kan ta del av datorplattans 4G-anslutning via en inkopplad RJ45-kabel.

När kortanvändare kliver på bussen läses deras resekort av vid dörren. Saldot kontrolleras och deras onlinekonton debiteras i realtid, och transaktions- och platsinformation registreras i det centrala systemet.

Resekort eller enkelbiljetter

Resande som inte har ett busskort kan köpa en pappersbiljett av föraren. Datorplattan Algiz RT7 är monterad i en låst fordonsdocka som är vänd mot föraren, – som kan se alla tillgängliga rutter och taxegränser på enhetens skärm.

Föraren väljer rätt biljett och tar betalt av passageraren. När transaktionen är klar synkroniseras datorplattans data med den centrala servern och biljettinformation skickas trådlöst till en blåtandsskrivare.

Stryktålig, kompakt och ansluten

Fordonsmonterade tablets är påkopplade och i arbete hela dagen och måste tåla intensiv användning och konstanta vibrationer. Varje kväll stängs klimatanordningen av och bussarna parkeras för natten – oftast i ett garage men ibland även utomhus.

”Vår kund behövde en kostnadseffektiv men stryktålig lösning som tål mycket och är lätt att installera i en fordonsdocka som tar lite plats i förarkabinen”, förklarar Lööf.

Algiz RT7 är en kompakt och mycket stryktålig tablet för professionell användning i långa arbetsskift eller tuffa miljöer, däribland inom kollektivtrafik och mobil biljetthantering. Den är kompakt och lätthanterlig och bara 275 mm bred och 171 mm hög, men har samtidigt en högkvalitativ 7-tumsskärm.

Alla Handhelds datorer är stryktåliga – med skärmar av förstärkt glas och hög skyddsklass. De tål starka vibrationer, upprepade fall och extrema temperaturer samt är dammtäta och fullt skyddade mot vatten.

Kollektivtrafikföretag har också valt Algiz RT7 tack vare att den har ett flertal anslutnings- och kommunikationsmöjligheter. Vid sidan av LTE-funktion har den en inbyggd, särskild u-blox GNSS-mottagare för exakt positionering och navigering. Många transportkunder lägger också till en valfri, särskild streckkodsläsare eller en eTicket-läsare (RFID) för mobil biljetthantering.

Smidigare biljettkontroll och bättre dataregistrering

Denna bussmonterade stryktåliga tablet tillhandahåller anslutningsmöjligheter, effektiv och tillförlitlig dataöverföring ombord, smart biljetthantering samt biljettkontroll för bussar, tåg, färjor och annan kollektivtrafik.

Att hålla sin fordonsflotta uppkopplad förbättrar inte bara förarens och kundens upplevelse, utan ger också noggranna data och värdefulla reseuppgifter för operatören och dess chefer.