Effektiv lamning och datahantering med NAUTIZ X6

Tillförlitliga stryktåliga phablets underlättar registreringen av nyfödda lamms härstamning och egenskaper.

Världens största leverantör inom fåravel, Wairere Rams, använder Handhelds stryktåliga Nautiz X6 phablets för att öka produktiviteten och förbättra datasäkerheten under lamningen på våren. Waireres herdar använder enheterna för att registrera och spåra data om tusentals tackor och lamm på sin mark i den grönskande Wairaraparegionen på Nya Zeelands North Island.

Nyfödda lamm måste märkas nästan direkt, vilket innebär att verksamheten måste vara effektiv: ”Det är fantastiskt vilken stor påverkan lite mjölk och sol har på lammen”, säger Livestock Manager Kate Robinson, ansvar för djuren. ”När de är mer än en dag gamla blir de väldigt snabba och är svåra att fånga.”

Det är ingen enkel match att förflytta sig över gårdens betesmarker, eftersom den oländiga terrängen är exponerad och starkt kuperad; Bara två procent av ytan är platt. På företagets webb beskrivs platsen som ”fuktig”, ”vindpinad” och en ”prövning” för både får och människor.

Herdarna rider till häst för att ta sig fram lättare och för att på ett hyfsat tyst och diskret sätt komma nära de nyblivna mödrarna och ungarna utan att störa dem. Denna metod gör att ryttarna på ett snabbare och noggrannare sätt kan registrera nyfödda lamm – ungefär 7 000 om året.

”Det värsta klimat jag någonsin jobbat i”

En miljö som kan producera tåliga får som har starka genetiska egenskaper för avel är också en tuff testmiljö för mobil teknologi.

”Våra enheter måste vara väldigt robusta”, säger Robinson. ”Vi använder dem ute i lera och regn, och de dunsar omkring hela dagarna när vi rider och sitter upp på eller sitter av hästarna.”

Wairere sökte efter slitstarka datainsamlingsverktyg och fastnade för den mycket stryktåliga och ergonomiska handdatorn Nautiz X6 från svenska Handheld. Gården implementerade sina nya handdatorer för lamning med hjälp av Handhelds återförsäljare Pocket Solutions från Nya Zeeland, en leverantör av mobila system som ökar verksamheters effektivitet och produktivitet.

En lösning med stryktålig teknik

De stryktåliga handdatorerna (Android phablets) gör det möjligt för djurhållarna att snabbt kunna registrera och ändra data i en kompatibel lamningsapp, i alla väderförhållanden, och säkert lagra sina data i molnet. Den kompakta phabletmobilen – en hybrid mellan telefon (phone) och datorplatta (tablet) – används ofta i både starkt solsken och i kraftigt regn. Enhetens display är en 6-tums pekskärm av kemiskt förstärkt glas som är läsbar i direkt solljus och har såväl regnläge som handskläge för optimal användning.

Robinson säger att enheterna ”rymmer massor av data” – med 4 GB RAM och 32 GB lokalt lagringsutrymme – som snabbt och säkert kan säkerhetskopieras. Processorn har tillräcklig kapacitet för snabb dataöverföring, och anslutningsfunktioner som WWAN och WiFi möjliggör säker molnsynkronisering.

Nautiz X6 är byggd stryktålig inifrån och ut för att på bästa sätt tillgodose fältarbetares kvav och tuffa arbetsmiljöer. Den är IP67-klassad och uppfyller stryktålighetskraven i amerikanska militära teststandarder – de tål upprepade fall, damm och vatten, och klarar drift på hög eller låg höjd eller vid extrema temperaturer.

Handdatorer med en verkligt stryktålig konstruktion – inte bara ett tåligt hölje kring en mer bräcklig konsumentenhet – är helt mycket viktigt för Wairere, där tillförlitlig datainsamling i samband med lamningen är avgörande för verksamheten.

”Vår verksamhet är inriktad på genetisk förädling av får, och det första och viktigaste steget i den processen är att noggrant stambokföra varje individ”, säger Simon Buckley, affärschef för Wairere.

Registrera lamningen

Buckleys team har fastställda rutiner för att registrera varje djur i fåruppfödningssystemet: baggar identifieras vid parningstiden, tackor i början av lamningen, och lammen vid födseln. ”När lammen har märkts och deras härstamning registrerats kan alla efterföljande uppgifter om dessa lamm knytas till dem och lagras”, säger Buckley.

För att registrera information om nyfödda lamm och deras mödrar använder Waireres herdar djurmärkningstaggar och en lamningsapp på Nautiz X6. Varje tacka har en stor öronmärkning med visuell id-information. När herdarna hittar ett nytt lamm ger de lammet en öronmärkning och registrerar uppgifter såsom kön, var det föddes och all relevant information om lammets egenskaper eller tackans modersegenskaper.

”Sedan sprejar vi lammen med blå färg där bak, så att vi redan på avstånd enkelt kan identifiera vilka lamm som är märkta”, säger Robinson. ”När lamningen är igång kan vi på en enda dag märka 100–120 lamm.”

De bästa väljs ut

Den viktigaste informationen som herdarna registrerar rör lammens fysiska egenskaper, såsom vikt, teckning eller sjukdomar, och tackornas beteende, såsom svag modersinstinkt, dålig förmåga att dia eller dödfödsel.

”Varje lamms Id-nummer registreras i lamningsappen och följer sen med djuret hela livet”, säger Robinson. ”Detta gör att man på ett tillförlitligt sätt kan lägga till information i databasen vid en senare tidpunkt, t.ex. om avvänjningsvikt, ögonmuskelkontroller, ullvikt, tillväxt och andra uppgifter.”

Lamm över en viss vikt hålls i hjorden vid avvänjning. Det rör sig om ungefär 2 500 bagglamm och 2 500 tacklamm. Under året väljs ungefär 1 000 av de bästa baggarna ut för försäljning under november månad. Tackor som har starka och friska lamm stannar kvar i den registrerade hjorden fram till nästa betäckningssäsong.

All denna datahantering förenklas i hög grad genom handdatorn Nautiz X6.

”Vi registrerar ungefär 5 000 tackor vid födseln”, säger Buckley. ”I kombination med den mjukvara Pocket Solutions utvecklat för vårt arbete med lamningen är dessa enheter ett stort tekniskt framsteg för oss.”

Både Buckley och Robinson säger att Nautiz X6 gör det lätt att åtgärda misstag vid datainmatningen, har ett intuitivt användargränssnitt och gör arbetet både snabbare och mer noggrant.

”Vi strävar hela tiden efter att rationalisera verksamheten genom ny teknik”, säger Buckley. ”Vi är mycket tacksamma för att Pocket Solutions levererat både hårdvara och de appar som gör enheterna så användbara för oss. Vi älskar våra handdatorer och ser fram emot att använda dem nästa lamningssäsong.”