Mätning och fakturering med ett knapptryck

Nautiz X6 gör det möjligt för byggföretag att avgöra i realtid vilka material som krävs på byggarbetsplatsen.

Medan ingen ännu har skapat ett sätt att vara på två platser samtidigt, gör en smart kombination av GNSS-mottagare, programvara och Nautiz X6 ultra-robusta phablet från Handheld nu att byggföretag kan avgöra i realtid vilka material som behövs vid en arbetsplats medan du beställer dem från kontoret. På samma sätt kan byggföretaget exakt känna igen vilket arbete som har slutförts på platsen under fakturering från backoffice.

Tidigare tog det flera dagar innan kontoret fick exakt information om hur mycket material som har använts och vilket arbete som var avslutat. Personalen fick först dokumentera arbetet och sedan omvandla de geometriska uppgifterna till faktureringsinformation. Nu erbjuder det tyska företaget vh software tools och mjukvaruföretaget isl-kocher i Siegen €asyGIS, en molnbaserad lösning. €asyGIS bygger på exakt mätdata från en GNSS-mottagare och integreras med ett bokföringsprogram, med den driftsäkra phableten Nautiz X6 som stryktålig datainsamlings- och kommunikationsenhet.

Synkronisera data mellan byggarbetsplatsen och kontoret

”Denna stryktåliga mobila lösning, med alla funktioner som krävs för GIS- och nätverksbaserad precisionsmätning, är lockande för användarna”, förklarar Volker Hülsmann, vd för vh software tools. Med €asyGIS-lösningen kan användarna arbeta med moderna stryktåliga enheter som är precis lika enkla att använda som vanliga smartphones. Dessutom, i kombination med sina lantmäterienheter på byggarbetsplatsen, kan de utföra det arbete som krävs på, baserat på 2D-grafik med höjdinformation. Den lätta Nautiz X6-datorn är IP67-klassad, vilket innebär att den är damm- och vattentät. Den har en pekskärm av Gorilla Glass med en kapacitet på 6-tum och som är fult läsbar i direkt solljus. Det gör Nautiz X6 till det perfekta verktyget på byggarbetsplatser.

”Tack vare molntekniken och oavbruten internetanslutning är data på byggarbetsplatsen och kontoret alltid synkroniserad”, säger Hülsmann. ”Uppmätta punkter, områden eller linjära objekt – eventuellt även länkade till foton – når platschefen eller den kundansvarige säljaren på kontoret i realtid. Tidigare var vi tvungna att utbyta data via FTP, USB-minne eller e-post, vilket var både besvärligt och förenat med fel.”

Geotaggade foton möjliggör snabbare beslut

Hülsmann är säker på att ”arbetsprocessen mellan byggarbetsplatsen och kontoret kommer att få en helt ny dynamik tack vare det här arbetssättet”. Viktiga beslut kan fattas snabbare när geotaggade foton nu kan skickas i realtid direkt från byggarbetsplatsen till kontoret.

”Platscheferna på kontoret kan använda geotaggade foton för att få en uppfattning om situationen på plats och kan således upprätta exakta planer för bestämda områden. Det gör att beslut kan fattas från kontoret – exempelvis ifall man ska beställa material eller ringa el- eller vattenbolaget”, förklarar Hülsmann.

”Att kunna dokumentera avslutade uppgifter på byggarbetsplatsen är en annan viktig fördel med vår molnapplikation €asyGIS.”